En gammal man som inte fick ett sår omlagt på tolv dagar fick staden att helt tappa förtroendet.

Attendo Care är överens med staden om att bryta samarbetet om servicehuset Baggeby gård, och därför behövs inte någon rättslig process. Företaget väljer att lägga sig platt:

– Vi har misslyckats, säger informationschefen Mikael Persson. Vi har inte kunnat behålla kommunens förtroende och vi är inte nöjda med vårt eget arbete. I huvudsak har vi gett ett god vård och omsorg, men det finns ett antal saker som vi inte har lyckats med. Det beklagar vi.

Det som fått Lidingö att reagera är flera fall av vanvård och uttorkning som anmälts enligt Lex Maria. Problemen började i somras. Sedan dess har flera tillsynsbesök har gjorts, och ett vite på 120 000 kronor för avtalsbrott dömts ut. Baggeby gård är ett servicehus för 100 boende som genomgått biståndsbedömning och behöver omsorg i olika grad.

– Det som gjorde att vi tröttnade helt var att en person inte fått ett sår omlagt på tolv dagar. En incident kan inträffa, det kan man förstå, men med upprepade fall fungerar det inte, säger Björn Engström, moderat ordförande i äldrenämnden.

Problemen startade när man bytte ut cheferna i våras, säger han. Attendo Care håller med om bedömningen att det ytterst handlar om brist på kompetent personal på ledande befattningar. De har inte klarat av att rätta till de missförhållanden som kritiserats.

Det definitiva beslutet fattas på ett extrasammanträde nästa vecka, och staden tar över driften 7 januari. Staden driver redan egna boenden, så kompetens finns och personalen erbjuds anställning. De andra verksamheter Attendo Care bedriver på Lidingö påverkas inte

Enligt Attendo Care är det tredje gången sedan starten för tjugo år sedan som företaget förlorar ett avtal efter missförhållanden i vården. Förra året uppmärksammades flera fall av vanvård på äldreboenden i Lund, Onsala och Uppsala.

På länsstyrelsen i Stockholm har sociala avdelningen tillsynsansvar över vård och omsorg. Sedan 2004 har Attendo Care kritiserats i 24 ärenden av totalt 197. Allvarlig kritik har utdelats i 24 fall, varav 4 mot Attendo.

Stockholms stad är Attendo Cares största kund och efter uppmärksammade missförhållanden i Uppsala förra hösten tog äldreborgarrådet Ewa Samuelsson kontakt med företaget, som fick förklara hur man åtgärdade problemen. I Stockholm har enskilda anhöriga ibland hört av sig med kritik mot företaget.

– Generellt sett handlar kvaliteten på ett boende om ledarskapet. Och om anhöriga kommer med kritik ska ledarna göra något åt det så att det inte behöver gå längre, säger Ewa Samuelsson.

Företaget är enligt hemsidan Nordens ledande företag inom entreprenaddriven vård och omsorg med cirka 170 vårdenheter och drygt 7 000 anställda i Sverige. Vinsten var i fjol 28 miljoner på en omsättning på knappt 2,9 miljarder kronor.