Frågan om det försenade kortsystemet finns inte med på dagordningen för tisdagens styrelsemöte i SL, Storstockholms lokaltrafik.

– Men jag räknar med att vd under den stående informationspunkten informerar om SL Access och svarar på våra frågor, säger Lars Dahlberg.

Huvudfrågan för honom och s-gruppen är om SL kan säga upp kontraktet med rimliga förutsättningar att få en bättre lösning.

– Vi behöver få en statusrapport till att börja med, en klar bild av hur läget ser ut. Jag vill också få information om vilka åtgärder man sätter in för att få ordning på projektet. Och så vill jag få klarhet i vilka möjligheter vi har från SL:s sida att agera. Vi vill helt enkelt att man presenterar en plan B.

– Om ERG inte klarar av det här, och det mesta talar för det, måste man ju ha en beredskap för att vidta andra åtgärder för att genomföra projektet medett nytt betalsystem på ett bra sätt, säger Lars Dahlberg,

Socialdemokraterna går i morgon också in med en skrivelse som de vill ha svar på, inte vid sittande sammanträde men så småningom.

– Vi vill veta hur ekonomin ser ut, hur mycket pengar som har gått åt hittills, och vilka merkostnader som har uppstått.

Enligt tidigare uppgifter från SL har 270 miljoner av budgeterade 637 miljoner kronor hittills använts, men många kostnader har inte redovisats. Det är för tidigt att redan nu kräva att bryta kontraktet, anser Dahlberg.

– Man måste veta vilka konsekvenser det får att göra det. Men om det visarsig att det finns bättre möjligheter tycker jag att vi ska använda dem. Jagtycker att förtroendet för ERG som leverantör är väldigt väldigt låg, och då måste man som ansvarig styrelse gå vidare.

Lars Dahlberg är ny i SL:s styrelse från den här mandatperioden, men tror ändå att man måste vara självkritisk.

– Den situation vi har nu kanske tyder på att det finns ett kompetensproblem i SL när det gäller den här typen av projekt.

En av de frågor han vill ha klarhet i är om det nya zontaxesystemet som införts under den nya majoriteten kan ha ställt till med oförutsedda bekymmer genom att ett nytt krav har lagts på produkten.