Det är den borgerliga majoriteten i Sollentuna kommun som vill att elevernas kunskapsutveckling ska väga tyngre för lärarnas lönesättning, än vad som sker i dag. Enligt Maria Stockhaus (m), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Sollentuna, ska kopplingen mellan lönen och elevernas prestationer motivera lärare i deras strävan för bättre lön.

– Vi vill hitta en modell för rektorerna att våga ta steget lite längre när det gäller att fokusera på lärarnas förmåga att förbättra resultaten. Det handlar inte bara om betyg, utan resultat kan mätas på olika sätt, säger Maria Stockhaus, som räknar med att förslaget kan bli verklighet i Sollentuna kommun redan till hösten.

Men förslaget väcker kritik. Freddie Lundqvist (s), oppositionsråd i Sollentuna, tror att förslaget kan få negativa effekter, om det blir verklighet.

– Vi tycker att det är både populistiskt och orealistiskt. Ett oseriöst förslag - som att parkeringsvakter skulle få bättre betalt om de lappade fler. I elevernas resultat utgör ju betygen en viktig del av mätdelen, och om betygsättningen påverkas får det negativa effekter på elevernas fortsatta studier, säger Freddie Lundqvist.

Kritiken kommer också från fackligt håll. Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, tycker att förslaget är förolämpande mot lärarna.

– Jag är både förvånad och upprörd över utspelet. Bättre resultat är något som alla lärare jobbar för, men förutsättningarna att lyckas är väldigt olika, bland annat beroende på hur många elever en lärare har, säger Metta Fjelkner.

– Det här visar på bristande insikt om lärarnas arbetssituation.

Det nya förslaget togs upp av kommunstyrelsen i Sollentuna i onsdags, men återremitterades för vidare utredning. Utbildningsminister Jan Björklund (fp) tycker att det bör bli större löneskillnad mellan lärare beroende på engagemang, men varnar för kopplingen till betygen.

– Att koppla lönesättningen till betygen avråder jag bestämt ifrån, eftersom det riskerar att leda till betygsinflation av hittills inte skådad omfattning. Det skulle kunna fresta enskilda lärare att sänka kraven och sätta för höga betyg, säger Jan Björklund.