Diplomaterna stora p-botssyndare

De parkerar på cykelbanor, busshållplatser och trottoarer. På sex månader har diplomater fått närmare 600 parkeringsböter i Stockholm – som de vägrar att betala. Värst är Ryssland som står för nästan en femtedel av böterna, visar SvD:s genomgång.

Grafik

  • Bläddra mellan sidorna med pilen här ovan.

  • Bläddra mellan sidorna med pilen här ovan.

Tipsa och dela

Anne fäster en parkeringsbot på framrutan på en grå stadsjeep med vit registreringsskylt. Hon har just påbörjat arbetsrundan runt Kungsholmen i Stockholm, som så många gånger tidigare. Anne började som parkeringsvakt 1981.

–Det borde inte vara så svårt, det är bara att följa lagar och regler. Parkerar du fel ska du också betala din parkeringsanmärkning, så är det för alla, säger hon.

Ett 20-tal meter bort, bakom ett svart metallstaket, finns ryska ambassaden. Anne berättar att kommunen länge har haft problem med diplomater som parkerar fel:

–Det händer att diplomater och andra bilister tar parkeringsplatser som tillhör en annan ambassad. Följden blir att de som blir av med sina platser i sin tur parkerar där de inte har tillåtelse. Det blir en ond cirkel.

Sedan mitten av 2000-talet har antalet parkeringsanmärkningar ökat kraftigt i Stockholm. Under årets första sex månader delades närmare en kvarts miljon parkeringsböter ut i kommunen, varav den stora merparten delades ut i innerstan. I snitt handlar det om 1327 parkeringsböter – varje dag.

De innerstadsgator där flest parkeringsböter delas ut är alla centralt belägna och biltäta: Flest böter har i år delats ut på Mäster Samuelsgatan, som i tur och ordning följs av Sveavägen och Riddargatan. Det vanligaste felet som människor gör är att de parkerar där det inte är tillåtet.

–Många tar sig friheter som de inte har rätt till. De säger: ”Jag ska bara göra ett ärende”. Men det saboterar för alla andra, säger Karin Hebel, enhetschef på avdelningen för juridik och parkering på trafikkontoret.

Varje år bestrider mer än 50000 personer böter som de anser är felaktiga. Men de allra flesta väljer dock att betala sina böter. Bara i fjol fick Stockholms stad in närmare 658 milj- oner kronor i parkeringsintäkter, varav närmare 276 miljoner från felparkeringsavgifter. Och trots att bötesbeloppen höjdes i våras med cirka en hundralapp är betalningsviljan fortsatt hög, enligt kommunens siffror. Frånsett en grupp: de utländska diplomaterna.

Utrikesdepartementet får varje månad information från Transportstyrelsen om vilka ambassader som har obetalda parkeringsböter. Fram till 1 juli i år hade diplomaterna totalt 579 obetalda böter, enligt UD:s listor – allt från att någon missat att betala parkeringsavgift till grova felparkeringar på cykelbanor och busshållsplatser. Överlägset flest obetalda böter står den ryska ambassaden för. Ambassaden har dock avböjt att kommentera uppgifterna. Efter Ryssland har Kina flest obetalda parkeringsböter, och därefter är spridningen relativt stor. När SvD kontrollerar skulderna som är kopplade till de registreringsnummer som finns på UD:s listor visar det sig att det samlade beloppet för januari till juni uppgår till 439225 kronor.

–Det här är ett sorgligt faktum och det slår ju tillbaka på de berörda ambassaderna när saken blir belyst på det här sättet, säger Anders Jörle, presschef på UD.

På de svenska ambassaderna och konsulaten utomlands är policyn att lagar alltid ska följas. Om en svensk diplomat får parkeringsböter ska personen i fråga, som grundregel, stå för kostnaden på egen hand.

UD kontaktar de utländska ambassaderna när departementet anser att ambassaderna inte följer de svenska lagarna. Men UD kan inte tvinga dem att betala, eftersom diplomaterna har immunitet.

Från stans politiska ledning hörs kritiska röster. Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad, efterlyser att riksdagen ska se över lagstiftningen för att ge kommunerna större möjligheter att sätta press på ambassaderna.

–Det verkar som att vissa ambassader har satt detta i system. Kommunerna måste få ökade befogenheter, till exempel att kunna sätta klampar på bilarna eller bärga dem. Jag blir upprörd när jag hör detta, säger han.

Moderaterna håller med:

–Vi måste se vilka möjligheter som finns att få till en ändring. Vi är inte nöjda, säger Datevig Mardirossian Lönn (M), ledamot i trafik- och renhållningsnämnden.

Anne ska snart åka till Gärdet, där arbetsrundan fortsätter. Hon håller med om att det är fel att parkeringsvakter inte kan bärga bilar med blå registreringsskyltar. Samtidigt tror inte Anne att man får bukt med problemet med hjälp av fler åtgärder.

–Vi som jobbar med parkering riskerar inte att bli arbetslösa. Det är åtminstone positivt, säger hon med ett snett leende.


  • Kopiera sidans adress

31548
avgiftsbelagda parkeringsplatser finns på gatorna i Stockholm. 2005–2011 ökade antalet avgiftsbelagda platser med drygt 2 procent.
Stockholm Parkering, som ägs av Stockholms stad, ansvarar för totalt 76000 platser.
Källa: Stockholms stad
550
kronor om du inte betalar p-avgiften.
650
kronor om du parkerar där det inte är tillåtet, som framför in-/utfart.
1000
kronor om du stannar där det inte är tillåtet, som på gång- /cykelbana.
M
Vi som jobbar med parkering riskerar inte att bli arbetslösa. Det är åtminstone positivt.
Parkeringsvakten Anne.

Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!
Jas Gripen-plan fotograferat från cockpit på ett annat plan under en övning. 30–45 meter

Gripenflyg nära krock: ”Svartnade i cockpit”

Statens haverikommission ser brister i pilotutbildningen.

”Studieavgifter ger chans till klassresor”

Moderata Studenter svarar på kritiken.

”M-studenter har fel i sak”

REPLIKER

Läs debatten om studieavgifter!

SDU-topparna ställer inte upp för omval

Hahne: Kommer att sitta kvar i Stockholm.

Skolor som redan har det tufft halkar efter

Forskare: Ökad segregation kan bidra.

”Kraven på vissa skolor ökar”

perspektiv

SvD:s expert: Tydligt mönster i Strockholm.

Winehouse familj
tar avstånd från film

”Filmen är vilseledande och felaktig”.

”Analytikerna långt ifrån eniga om Apple”

svd i usa

Överraskar kvartalsrapporten igen?

Följ med in på stängt Nationalmuseum

Bilder

Flera överraskningar under renovering.

Trasig växel stoppar tåg runt Stockholm

Tiotusentals drabbas

Trafiken stoppas helt.

Så ser Tjernobyl ut
– 29 år efter olyckan

Bilder

Årsdagen av kärnkraftshaveriet.

Intern MP-strid om uppgörelse

försvaret

Stark kritik mot uppgörelse. ”En Nato-utredning”.

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.