Många av de tidigare dokumenterade positiva effekterna av rött vin tros bero på resveratrol, en antioxidant som finns i skalet på druvor. Vita viner tillverkas av druvans fruktkött och innehåller inte resveratrol. Det har därför varit osäkert om vitt vin haft några positiva hälsoeffekter.

Nu visar forskare att vitt vin har samma hjärtskyddande effekt som rött vin vid en hjärtattack hos råttor. Det vita vinet innehåller andra antioxidanter, tyrosol och hydroxytyrosol, som också har en skyddande effekt.

– Fruktköttet kan göra samma sak som skalet, sa molekylärbiologen Dipak Das från University of Connecticut School of Medicine, som leder studien, till den populärvetenskapliga tidskriften New Scientist.

Dipak Das och hans kollegor gav råttor italienskt vitt eller rött vin motsvarande ett till två glas om dagen. När en hjärtattack sedan framkallades hos råttorna uppstod färre hjärtskador hos dem som intagit rött eller vitt vin. Samma effekt sågs hos råttor som fick antioxidanterna resveratrol eller tyrosol och hydroxytyrosol, men inte hos dem som fick bara alkohol eller vatten.

Den skyddande effekten kan bero på att cellens energikraftverk, mitokondrien, påverkas. Skador på mitokondrien kan leda till att celler ”begår självmord”. De råttor som fick vin hade mitokondrier i bättre form.

Koncentrationen av skyddande ämnen kan skilja mycket mellan viner från olika druvor, regioner och årgångar. Det går alltså inte att säkert säga att alla viner har en skyddande effekt. Dessutom gäller de positiva hälsoeffekterna av vin bara vid måttfull konsumtion.

De skyddande ämnena tyrosol och hydroxytyrosol finns även i extravirgine olivolja och även där har de en hjärtskyddande effekt.

Studien publiceras i det nya numret av den vetenskapliga tidskriften Journal of Agriculture and Food.