Forskarna, knutna till bland annat Harvard School of Public Health i Boston, har studerat hur kosthållning hör ihop med sjukdomar hos nästan 40 000 män och över 157 000 kvinnor.

Nya resultat från studien visar att hög konsumtion av vitt ris ökar risken att få typ 2-diabetes, så kallad åldersdiabetes. För personer som slevar i sig mer än fem portioner vitt ris i veckan är risken att insjukna i diabetes förhöjd med 17 procent, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Archives of internal medicine.

Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

–Fullkorn bör rekommenderas som huvudkälla för kolhydrater istället för förädlade kolhydrater som vitt ris, säger en av forskarna, doktor Qi Sun vid Harvard School of Public Health i ett pressmeddelande.

Den nya studien ”bevisar vad man hade kunnat förvänta sig”, enligt Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.

–Vitt ris har högt glykemiskt index. När riset processas försvinner också mycket av näringsämnena, säger hon.

Resultaten ger stöd åt kostrekommendationerna om att äta mycket fullkornsprodukter.

–Budskapet blir väldigt klart. Man ska se till att äta råris, fullkornsris eller annat ris som inte är så processat, säger Alicja Wolk.

Enligt Livsmedelsverket bör du ”i första hand välja fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris”.

Men Anna Karin Lindroos, nutritionist vid Livsmedelsverket, tycker inte att det finns anledning att sluta äta vitt ris.

–Effekten som syns i studien är ganska liten och gäller för personer som äter mer ris än vad de flesta svenskar gör, säger hon.

Hon pekar också på att det är hälsosamt med fullkornsprodukter men menar att det går bra att äta vitt ris ibland. Viktigare råd för att slippa diabetes är att motionera och undvika att bli överviktig, förklarar hon.

–Det finns inte underlag för att lyfta fram vitt ris som boven i dramat. Snarare handlar det om att de som äter mycket vitt ris får i sig för lite fullkorn, säger Anna Karin Lindroos.