Deras studie, publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, visar att en daglig dos av multivitaminer kan öka risken att drabbas av bröstcancer.

35 000 medelålders och äldre kvinnor i Uppsala och Västmanlands län deltog i undersökningen som inleddes i slutet av 1990-talet. Under de cirka tio år som kvinnorna följdes fick 974 av dem bröstcancer. Risken för bröstcancer ökade med 19 procent för de kvinnor som tog minst sju multivitamintabletter i veckan jämfört med dem som inte åt vitaminer.

- Vi behöver egentligen inte multivitaminer. Det är bättre att äta en välbalanserad kost, säger Susanna Larsson vid Institutet för miljömedicin på Karolinska institutet.

Hon framhåller att studien enbart visar på en lite riskökning.

- Det krävs helt klart fler studier i Europa för att kunna slå fast något orsakssamband.

Den förhöjda risken för bröstcancer bland kvinnor som tog vitamintillskott regelbundet fanns kvar även om forskarna vägde in riskfaktorer som bland annat bröstcancer i släkten, alkoholkonsumtion och hormonanvändning.

Tidigare studier har visat att kvinnor som äter multivitaminer får en ökad brösttäthet.

- Vi vet att tätare bröst är en riskfaktor för bröstcancer, säger Susanna Larsson.

Forskarna tror att folsyran i multivitaminer kan vara en förklaring till den ökade risken för bröstcancer. Folsyra som normalt kan skydda mot cancer kan påskynda cancertillväxt om man redan har cancer. Risken att överdosera folsyra är större om man tar den i vitaminform än får i sig den via kosten.

Susanna Larsson poängterar nogsamt att det i dagsläget inte går att utesluta att det finns andra orsaker bakom den ökade cancerrisken.

- Det kan finnas exempelvis i beteendet. Den här studien täcker inte in allt.