I kursrum 9 på Karolinska institutet, KI, övar sig ett fyrtiotal helt nyblivna läkarstudenter i patientbemötande. När Sami Mashial söker ögonkontakt tittar Felicia Hagberg bort och vice versa, allt för att testa hur olika situationer upplevs.

– Redan första dagen fick vi lyssna på en patient och vi har haft jättemycket diskussioner om etik och patientsäkerhet under de första veckorna, det är jättebra, säger Felicia Hagberg.

Övningarna som leds av en skådespelare är en del av ett heldagsprogram om relationen mellan läkare och patienter. Tidigare under dagen, i en föreläsning om medicinsk visdom, dyker det uppmärksammade dråpåtalet mot läkaren på Astrid Lindgrens barnsjukhus upp.

– Första gången jag hörde om fallet tänkte jag att detta kan vara ett exempel på när samtalet mellan läkare och patienter har gått fel. Om en patient inte får till stånd ett tillfredsställande samtal kan det sluta med att de anmäler, säger Ingela Josefson, tidigare rektor vid Södertörns högskola och författare till flera böcker om möten mellan människor inom vården.

Längre ner i klassrummets räcker Linnéa Björklund upp handen.

– Jag har tänkt på den åtalade läkaren. Det blir väldigt läskigt när vården tvekar inför svåra beslut för att man är rädd för att en grupp poliser ska komma och gripa en på jobbet.

Ingen av studenterna har haft några patienter ännu men funderingarna inför det är många. De flesta tycks i grunden vara överens om att det är bra med engagerade patienter även om det innebär att de som läkare får leva med att bli betygsatta på nätet och anmälda av patienter.

– Någon gång kommer man att bli anmäld, det är inget snack om saken. Jag tycker att det skulle vara bra att få direkt feedback på hur man har uppfattats av patienten, säger Olof Eklund.

Däremot ser de en fara i att de ständiga omdömena fokuserar på fel saker.

– Det finns en risk för att man gör saker för att vara patienter till lags och alla vill ju uppfattas som bra läkare, säger Mattias Hildén.

– Jag har förstått att i USA gör de kejsarsnitt nästan hela tiden, det är en ren försäkringsfråga. Det samhället vill jag inte se här, säger Olof Eklund.

Gårdagens program om patientrelationer är en del i den röda tråd som kallas professionell utveckling och löper genom hela läkarutbildningen på KI sedan den gjordes om 2007. Där ingår ämnen som etik, psykologi och medicinsk juridik.

– Tidigare koncentrerade man sig på biomedicinska kunskaper och kliniska färdigheter men det krävs mycket mer, säger Astrid Seeberger som ansvarar för utbildningsblocket.

Även om hon tycker att utvecklingen med läkare som hängs ut på nätet är problematisk påpekar hon att läkare även gör misstag.

– Det är positivt att patienterna inte tror på allt en läkare säger, vården ska ju ske i samråd med patienten och det måste studenterna lära sig.