I hönsstallen på Adelsö kacklar värphönsen som åter ska försöka fylla äggkopparna på landets frukostbord.
–Det började med att en konsument frågade efter omega-3-ägg i sin lokala Ica-butik. Frågan gick vidare till oss och det kändes helt rätt att satsa. Idag levererar vi omega-3-ägg till hela landet, säger Bengt Eriksson, verksamhetschef på Adelsö Ägg och poängterar att den som inte tycker om fisk numera kan få i sig fettsyrorna genom att äta äggröra eller omega-3-pannkakor.
Hönorna får fiskolja i fodret, specialgjort av Lantmännen. Men satsningen är kontroversiell och ses av skeptiker som ett sätt att dra nytta av fisktrenden med hjälp av manipulerat foder. Det finns stora studier där man undersökt hur människor mått efter att ha ätit fisk eller fiskoljekapslar i flera år, men inte ägg från höns som har fått fiskolja.
När SvD lät Analycen testa fettet i två olika Omega-3-ägg innehöll båda precis tillräckligt av de viktiga fettsyrorna för att koppla äggen till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, vilket båda producenterna gör. De halter av fiskfettet som garanteras på kartongerna är dock väsentligt lägre.
Men allra mest förvånande var att det betydligt billigare, vanliga ägget från Coop också innehöll en ganska hög halt av DHA, nästan i nivå med de särskilda omega-3-äggen.
Halten – 380 mg DHA per 100 gram – är i nivå med två omega-3-kapslar, ungefär samma som i öring och klart högre än i kött och mjölk från naturbetande djur.
–Fördelen med omega-3-ägg är att vi garanterar en hög nivå hela året genom att tillsätta fiskolja. Halten i andra ägg kan variera beroende på årstid och vilket foder som används. Den halt som ni uppmätte var hög för att vara i ett vanligt ägg, kommenterar Bengt Eriksson på Adelsö Ägg.
Men även Livsmedelsverket har räknat fram en halt för vanliga ägg som inte är helt försumbar: 100 mg DHA per 100 gram.
Christer Larsson, forskare vid Uppsala universitet, tycker att ägget har blivit orättvist behandlat.
–Tyvärr blev man panikslagna av kolesterolet, inte minst i USA, och det gav ägget dåligt rykte. Men studier har visat att om du minskar konsumtionen med ett ägg om dagen så sänks kolesterolet med bara 1 procent. Det allra mesta kolesterolet kommer inte från maten utan bildas av kroppen själv.
Han understryker att vissa människor inte tål ägg.
–Det innebär helt klart ett problem för dessa människor. Men våra försök visar att för Svensson i medeltal förbättras snarare blodfetterna av att äta omega-3-ägg.
I Japan äter människor i snitt 340 ägg om året mot 240 i Sverige, ändå är japanerna mer förskonade från hjärtsjukdomar. Christer Larsson tycker därför att det bör vara fritt fram att äta så många ägg man känner för inom ramen för en varierad kost. Men alla håller inte med.
–Ägg är bra på många sätt men är rikt på kolesterol och bör därför ätas med måtta, säger Nils-Georg Asp, professor och vd för Swedish nutrition foundation.
Enligt Livsmedelsverket kan de flesta äta ett ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Om man äter många ägg per dag under en längre tid kan kolesterolnivåerna i blodet påverkas i viss mån, menar verket.
Värphöns utmanar feta fiskar
Både omega-3-ägg och vanliga svenska lågprisägg slår sig in bland fiskarna på omega-3-matens topplista, visar SvD:s labbtest. Nu hoppas branschen på comeback vid frukostbordet. Men märkningen har brister och kritiker varnar för kolesterolhalten.
Fler kommentarer 0
Omega-3 i ägg
• Leta efter EPA och DHA på förpackningen. Nöj dig inte med att det står omega-3 på varan, om du är ute efter fettet som minskar risken för hjärtsjukdomar och demens. Omega-3 är ett samlingsnamn för en hel grupp fettsyror där bara två, EPA och DHA, kopplas till förbättrad hälsa.
• Ät fisk tre gånger i veckan. Exempel på fet fisk med mycket omega-3 är sill, lax och makrill. Även i omega-3-ägg finns en ganska hög halt av de viktiga fettsyrorna. Brittiska livsmedelsverket rekommenderar cirka 1–1,5 gram EPA/DHA per dag.
Omega-3 i ägg
• Leta efter EPA och DHA på förpackningen. Nöj dig inte med att det står omega-3 på varan, om du är ute efter fettet som minskar risken för hjärtsjukdomar och demens. Omega-3 är ett samlingsnamn för en hel grupp fettsyror där bara två, EPA och DHA, kopplas till förbättrad hälsa.
• Ät fisk tre gånger i veckan. Exempel på fet fisk med mycket omega-3 är sill, lax och makrill. Även i omega-3-ägg finns en ganska hög halt av de viktiga fettsyrorna. Brittiska livsmedelsverket rekommenderar cirka 1–1,5 gram EPA/DHA per dag.
Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet




Experter kräver tydlig märkning




