Att reklamfilmen om stridsledningscentralen i Ronneby inte kan vara inspelad där förstod Jesper Holm första gången han såg den.

SvD berättade i dagens tidning att reklamen, som kritiseras för att ge en felaktig bild av Försvaret, är inspelad i Sydafrika.

– Vi diskuterade det, att så ser det ju inte ut i Ronneby, säger Jesper Holm.

Han tycker att Försvarets rekryteringsreklam är ”ytterst tveksam” eftersom den skapar en felaktig bild av Försvarsmakten. Samtidigt som personlighetstyper som inte är önskvärda inom Försvaret, som sådana som är intresserade av att strida, kan lockas att söka kan reklamen skrämma bort dem man vill rekrytera.

– När man tar bort värnplikten och ska rekrytera frivilliga blir det svårt att få dem som passar inom Försvaret. De som är socialt begåvade och på andra sätt passar i verksamheten kom förr i kontakt med yrket via värnplikten. De kommer inte att lockas av den här kampanjen, säger Jesper Holm.

Han befarar också att reklamen kan innebära stora avhopp i framtiden, då de som nappade på reklamfilmen upptäcker att verkligheten är en annan.

– Man borde vara uppriktig med det man gör och försöka attrahera med det man har istället för att skapa en skev bild, säger Jesper Holm.

Lars Fresker tycker att det är för tidigt att kritisera kampanjen. Han menar att vardagen inom militären inte liknar den på filmerna.

- Men det visar ändå saker som verkligen händer, även om lokalerna inte ser likadana ut, säger han.

Lars Fresker säger att Försvaret nu står inför en stor utmaning med att lyckas rekrytera när värnplikten läggs ned. Enligt honom är det i allmänhet svårt att locka rätt sorts personer till Försvaret.

- Om den här kampanjen är lyckad eller inte kommer att visa sig först om två, tre år då vi ser om man lyckats rekrytera i tillräcklight stor omfattning, och vilka som lockats till Försvaret, säger Fresker.

Försvarsminister Sten Tolgfors, M, som befinner sig i London ville i dag på förmiddagen inte kommentera Försvarsmaktens kritiserade kampanj.

- Försvarsmakten svarar för sin rekryteringskampanj. De får svara på frågor på den. Det skulle vara rätt kraftigt ministerstyre om försvarsministern var inne och styrde hur de ska utforma sina rekryteringskampanjer. Försvarsministern har inte varit med att utforma den, svarar Mikael Östlund, försvarsminister Sten Tolgfors informationssekreterare.

Enligt Östlund fick Förvarsdepartementet information om kampanjen endast några dagar innan den körde igång. Det var en översiktlig information som inte gick in på några detaljer.