Kvart i nio på morgonen, ambulanspersonalen har varit i tjänst 24 timmar. Trots det kallas de till en trafikolycka, visar den avvikelserapport som SvD läst. Därefter ombeds de köra en alkoholiserad man till Maria Pol. För att sedan larmas till en ishall där en pojke slagit i huvudet och måste till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Klockan 15 på eftermiddagen kan teamet slutligen rulla hemåt. Det har då varit i tjänst 30 timmar:

–Man är helt mentalt och psykiskt körd i botten efter ett sådant pass. Vårt blodsocker är lägre än patienternas, säger ambulanssjuksköterskan som av rädsla för repressalier vill vara anonym.

Liksom flera kolleger på Falck Ambulans vittnar han om en lagvidrig och ibland direkt farlig arbetssituation. Schemalagda arbetsveckor om 42 timmar är villkoren för många – på det följer övertid som är mer regel än undantag.

Som SvD berättade för några veckor sedan finns de som sedan årsskiftet jobbat 200–300 timmar utöver ordinarie arbetstid. Men arbetsgivaren – Falck Ambulans – låter sig inte nöjas med det. För att de anställda ska kunna arbeta fler än de 200 timmar övertid per år som lagen medger använder man sig av ett bemanningsbolag, Falck Services.

På så vis kan personalen arbeta full tid på Falck Ambulans samt obegränsat antal extra timmar på Falck Services.

När bolaget i mars övertog ambulansverksamheten i Skåne talade vd Sven Engquist om 200-timmarsgränsen, som han beskrev som ett ”jätteproblem”:

”Det här är inget Falckproblem, utan ett Skåneproblem som jag ser det. Därför kommer vi att starta ett bemanningsbolag som gör att ni som vill jobba extra – det är helt frivilligt – kommer att vara timanställda i det”, sade han på ett internt möte.

En av de närvarande på mötet spelade in Engquist då han presenterade sig och företaget för de anställda – en inspelning SvD nu tagit del av.

På bandet tillstår Sven Engquist också att facket inte tycker om att de anställda ska kunna arbeta för två bolag samtidigt, med det uppenbara syftet att inte behöva anpassa sig efter 200-timmarsgränsen.

”Facket tycker att det är ett sätt att runda systemet, men vi kommer att göra det. Tyvärr, där får vi köra över facket. Det är ett samhällsansvar vi tar, hela vikariemarknaden är nämligen helt borta nu.”

Bristen på ambulanspersonal är skriande. Inför sommaren rapporterade SvD att full bemanning saknades för 70 dygn bara under sommarmånaderna. Men varken facket eller de anställda själva tycker att lösningen kan ligga i att ”köra slut” på befintliga resurser.

–De flesta är väldigt arga över hur det ser ut. Falck har känt till de här problemen väldigt länge utan att göra något. Tvärtom kräver de att vi hela tiden ska arbeta fler och längre pass, säger Jörgen Ekström, Vårdförbundets representant hos Falck Ambulans.

75

procent pris – mot 25 procent kvalitet. Så viktas ambulansbolagens anbud vid upphandling.

Falcks vd Sven Engquist säger att bemanningsbolaget används endast för att hans företag ska kunna kontrollera de anställdas övertid; hellre att de arbetar extra för Falck än för någon annan, vilket ofta varit fallet, menar han.

–De har jobbat inom brandkåren, taxi, olika vaktbolag eller på bondgård. Ingen har kontroll över personalen om de jobbar extra hos andra och vi vill inte att de jobbar dygn efter dygn efter dygn.

Enligt lag får man inte jobba mer än 200 timmars övertid per år. Nu säger du att ni driver bemanningsföretaget just för att man ska kunna jobba mer än så.

–Det är korrekt. Men i dag jobbar många 1 000 eller 1 500 timmars övertid. Det vill jag komma åt.

Var går då gränsen för Falck?

–Det bestämmer lagen. Det finns bestämmelser för dygns- och veckovila. De flesta individer är heller inte i närheten av att jobba så mycket övertid.

–Vi följer de kollektivavtal vi är anslutna till. Det är inte förbjudet att ha bemanningsföretag.

Kritiken mot Falcks sätt att runda reglerna för arbetstid har varit hård. Fackförbunden har protesterat högljutt, och såväl Socialdemokraterna som Moderaterna framhåller att patientsäkerheten alltid måste sättas i första hand.

Vd Sven Engquist menar att det rör sig om en ”ideologisk diskussion”:

–De som driver det här har sin egen agenda. De vill inte att ambulanssjukvård ska drivas i privat regi.

Men enligt Jörgen Ekström är verkligheten på golvet avgörande. Bolagens villkor – och spariver –har lett till oacceptabla arbetsförhållanden:

–Personal som inte är utvilad fungerar dåligt både psykiskt och fysiskt. Tålamodet brister lättare och risken för felbehandling ökar. Särskilt när personalen är oerfaren.