Avhandlingen har rört om och väckt starka reaktioner redan innan den var klar. Få ämnen berör och engagerar så mycket som kvinnors drickande under graviditeten. Mona Göransson har blivit beskylld för att moralisera och skuldbelägga på lösa grunder. Själv är hon förvånad över reaktionerna:
– Frågan är om det är OK att ge sitt ofödda barn alkohol?
Hennes självklara svar blir:
– Nej aldrig, eftersom vi inte vet var den lägsta tolerabla gränsen går. Kanske det inte ens finns en sådan gräns, allt drickande under graviditet kan skada fostret.

Mona Göranssons engagemang grundlades redan på 1980-talet då hon jobbade som barnmorska på familjesociala avdelningen för gravida missbrukare på Huddinge sjukhus. Under sin tid som barnmorska träffade hon många barn med olika skador och missbildningar men alkoholen är ju som hon uttrycker det ”en fiende man kan besegra”.
Att hög konsumtion leder till skadade barn vet de flesta kvinnor. Men var går gränsen? Ett glas vin eller två någon gång ibland kan väl inte vara farligt resonerar många. Fel, säger Mona Göransson:
– I dag vet vi att även ett mycket måttligt drickande innebär risker. Många kvinnor vill inte ta till sig den informationen.
Slutsatserna baserar hon på fyra olika studier där totalt 3 000 gravida kvinnor ingått. Under ett år har hon och kollegan, psykiatrikern Åsa Magnusson, suttit på en mödravårdscentral i södra Stockholm och intervjuat kvinnor som kommit på sitt första besök.

Kvinnornas attityd till alkohol under graviditeten visade sig vara en helt annan än den som kom fram i journalerna.
– Nästan alla kvinnor, 87 procent, medgav att de fortsatt dricka alkohol under graviditetens första två–tre månader trots att de måsta ha förstått att de var gravida.
Först när de officiellt skrevs in på mödravårdscentralen slutade flertalet med alkohol. Men inte alla. Drygt var sjunde kvinna, 15 procent, medgav att de fortsatt dricka – om än i liten skala, ett till två glas vin en gång i månaden, under hela graviditeten. Det visar hennes senaste uppföljning av 1 500 kvinnor.
Mellan 6 och 7 procent var storkonsumenter och drack samma mängd varje vecka. Samtliga var socialt etablerade kvinnor vars drickande inte upptäckts av mödravården. Det oroar Mona Göransson.
– Kvinnor i riskzonen upptäcks inte med gängse metoder på mödravårdscentralerna, säger hon.
Hennes forskning började på ett arkiv på Huddinge sjukhus där hon granskade tusentals journaler från MVC för att se vilken inställning kvinnorna hade till alkohol.
Praktiskt taget samtliga uppgav att de slutat helt när de blev gravida. Alkoholkonsumtion noll stod det. Uppgifterna verkade inte trovärdiga, tyckte hon. Tvärtom är det ju så att unga kvinnor börjar tidigare och dricker mer än någonsin. Varför syntes inga spår av detta i journalerna från mödravården, undrade hon?
Svaret fick hon först när hon och kollegan själva satt öga mot öga med kvinnorna med speciella frågeformulär från öppenvården.

Hur reagerade kvinnorna?
– För många kvinnor blev det en uppenbar lättnad att bekänna att ja, de hade faktiskt druckit lite under graviditeten men aldrig så att de blivit fulla. Nästan ingen hade hållt sig helt nykter, ens efter graviditetsbeskedet.
Var hon själv nykter under graviditeten? Mona Göransson lägger inga moraliska aspekter på drickandet i sig. Själv säger hon inte nej till ett glas vin men avstod helt när hon planerade att bli gravid på 80-talet.
Nu har hon två tonåringar och för dem är det nolltolerans som gäller hemma på alkoholfronten.