Tre teorier om Dag Hammarskjölds krasch

29 september 1961. Planet med Dag Hammarskjöld och de övriga åtta döda svenskarna anländer till Bromma flygplats, där en ceremoni hålls före statsbegravningen i Uppsala domkyrka.

29 september 1961. Planet med Dag Hammarskjöld och de övriga åtta döda svenskarna anländer till Bromma flygplats, där en ceremoni hålls före statsbegravningen i Uppsala domkyrka.

FOTO: Jan Collsiöö/Scanpix

1. Planet attackeras

Vittnen såg eller hörde andra plan än Hammarskjölds. Afrikanska skogsarbetare såg blixtar ­eller ljus från ett mindre plan ovanför ett större före kraschen. ­Efter kraschen hördes ett plan som flög mot nordväst och utbrytarrepubliken Katanga.

1967 vittnade en belgisk legopilot, Beukel, om att han skulle tvinga Hammarskjöld att flyga till Kolwezi i Katanga. Beukel flög ett tvåsitsigt stridsplan av typen Fouga som ­anropade Hammarskjölds plan på franska. De sköt varningseld som av misstag träffade planet.

Mot teorin: Vittnesmålen ifrågasattes av utredarna. Inga granatrester eller ­kulor i vraket, Beukels identitet är oklar.

För teorin: Hål som kan ha orsakats av splitter har uppstått på ramen för cockpitfönstret och på planets nos. Två passagerare som talade franska ­(Lalande och Barrau) påträffas bland ­piloterna. Den ende över­levande Harold Julien talade om blixtar och explosioner. Ingen systematisk undersökning för att leta ­efter ­granat- eller kulhål skedde under haveriutredningen

2. Händelser ombord

Redan månaderna efter kraschen fanns uppgifter om att en beväpnad 17:e person gömt sig ombord på planet för att kapa det och tvinga det att flyga någon annanstans. Detta kan ha stört piloterna och fått planet att störta av misstag. En annan möjlighet är att en mindre spräng­laddning gömts på planet och detonerat när landningshjulen fälldes ut.

Mot teorin: Att endast 16 kroppar fanns ­enligt den officiella utredningen. Inga spår efter en bomb ombord påträffades.

För teorin: Planet var låst men lämnades obevakat före avfärden. Ett skott i en av livvakternas revolvrar har gått. Kulor ska ha ”slungats in” ytligt i de svenska FN-soldaternas kroppar. Enligt vad livvakten ­Harold Julien uppgav skulle Hammarskjöld ha sagt ”Go back!”. ­Hammarskjöld var helt oskadad medan andra var brända. Kan det ha samband med ett vittnesmål om att vita män i Landrover kom till vraket på natten. När de körde därifrån slog stora elds­lågor upp från vraket – ­undanröjde de en kropp och brände upp bevis

3. Pilotfel

Besättningen som aldrig landat på Ndola ­tidigare kom in på alldeles för låg höjd. I mörkret såg de inte en ås som ligger i inflygningsriktningen. De missbedömde sitt läge och flög helt enkelt ner i skogen och kraschade med marken.

Mot teorin: Per-Erik Hallonquist var mycket erfaren med 7 841 flygtimmar, varav 1 300 på DC-6. Höjdmätarna visade rätt värden. Piloterna kan ha blivit utslagna, Hallonqvists skalle var i två bitar på kraschplatsen. Flygplatschefen John ­Williams i ­Ndola sade 1961 i ett privatsamtal: ”Det var ingen normal flyg­olycka.”

För teorin: Pilotfel var den första haveri­utredningens slutsats. Det pågick krig och ett sätt att undvika beskjutning var att flyga lågt. Fredstida bestämmelser tillämpades inte ­alltid av FN:s flyg i Kongo. Hallonquist var ­ut­vilad, men ­övriga kan ha varit uttrötta

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Ljud och bild Webb-tv

Vann över IS: nu kan de återvända

Logga in och läs

SvD tillbringade en vecka i Kobane.

”Tigrarna” växer –
nu vässar de klorna

Sydostasien

Ledarna samlas för toppmöte.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

Gisslan i Syrien sedan 2013 – har nu återförenats med sina familjer.

”Ett av de hatiska mejlen stack ut”

Karén

Vill inte ha sin sköra värld förstörd.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

Sorgesång över den engelska överklassen

Kritikessä

"En av de mest kompletta romaner som skrivits".

”En av världens bästa tv-serier”

Bildspecial

Se bilder från inspelningen av ”Brideshead”.

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

”Sverige måste nå
global spetsnivå”

BRÄNNPUNKT

I högsta grad en framtidsfråga.

Vinbranschen borde snegla på Coca cola

Mölstad

Lösningen på ett miljöproblem.

”Det är helt vanliga killar som våldtar”

Isabella Carbonell aktuell med kortfilm.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Hälsan tvingar Marit Paulsen att sluta

Lämnar politiken

”Felet är en gammal kropp.”

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB