Forskarna bakom upptäckten har därför inlett arbetet med att också försöka ta fram en cancerskyddande hudkräm baserad på de aktuella te-ämnena. Denna skulle kunna användas av människor som till exempel av yrkesskäl måste vistas mycket i solen och därmed har ökad risk att få hudcancer, speciellt den aggressivaste formen malignt melanom.
I sina experiment använde USA-forskarna vid universitet i Minnesota levande möss som fått bakdelen rakat. Deras pälsfria kroppsdelar utsattes dels för bestrålning av ultraviolett ljus, dels ströks ett känt cancerframkallande ämne på huden. Hälften av mössens bakdelar smörjdes också med en lösning som bestod av fenoler från te. Forskarna kunde då konstatera att te-ämnena hindrade att två kända cancerframkallande proteiner bildades i cellerna. Vid en stor kemikonferens i New York förklarade forskningsledaren Zigang Dong att fenolerna på ett tidigt stadium tycks kunna stoppa den skadliga cancerprocessen som sätts igång av solstrålningen. - Ja, det är en av flera tänkbara mekanismer för hur speciellt grönt te kan tänkas skydda mot cancer, kommenterar cancerforskaren docent Yihai Cao vid Karolinska Institutet i Stockholm som själv ägnar sig åt testudier. Han för sin del koncentrerar sig på att fenolerna skulle motverka att nya blodkärl som ger tumörerna nödvändig näringsförsörjning bildas, ett annat sätta att angripa tumörer alltså.
Forskningen runt fenolämnen i te och deras eventuella hälsoeffekter har etablerats och vuxit på senare år. De goda effekterna som testas gäller inte bara cancer utan också skydd mot åderförkalkning, högt blodtryck, hjärtsjukdomar, slaganfall liksom en allmänt immunstimulerande effekt som ökar motståndskraften mot infektioner men även sjukdomar som diabetes och reumatism. Avgörande bevis för alla optimistiska påståenden saknas dock fortfarande. Det intressanta är också att många av de aktuella te-fenolerna också återfinns i mängd andra produkter från växtriket som rödvin, vindruvor, vitlök, äpplen och jordnötter. Samtidigt kom nyligen ett larm om att ett naturmedel byggt på extrakt från grönt te orsakat leverskador i Frankrike och Spanien, där produkten förbjudits. Ett ännu olöst dilemma är också hur stora doser som kan tänkas ge de eventuella hälsoskyddet. Yihai Cao menar att det sannolikt krävs stora kvantiteter, kanske tio koppar te per dag. Hans förslag är därför att pröva att bada i grönt te. Det bör ha lika god effekt som att dricka, menar han.











