I går kväll meddelande polisen att man funnit kroppsdelar på haveriplatsen vid Kebnekaises två toppar. Enligt polisen har alla ombord på planet omkommit när det exploderade.

– Det är en teori som bygger på tidigare erfarenheter. Om ett så här stort och tungt plan går in i en bergvägg finns det en möjlighet att det exploderar och då blir det inte så mycket kvar. Teorin skulle kunna stödjas av att det har gått en lavin i området, säger Börje Öhman, informatör vid polisen.

I dag fortsätter undersökningen av haveriplatsen. Dels ska polisen försöka hitta och identifiera omkomna, dels ska haverikommissionen börja sitt arbete med att försöka finna orsaken till olyckan.

Överstelöjtnant Trond Sølna, chef för alla flermotoriga flygplan inom det norska flygvapnet, inklusive Herculesplanen, menar att det kan vara så att besättningen genomförde en så kallade taktisk flygning. Den innebär att man flyger med hjälp av visuella referenser och efter terrängen. Instrumenten som automatiskt ser till att planet befinner sig på den inställda höjden över marken är då urkopplade.

– Det kan vara en sak de tänkte göra när de flög mot Kiruna. Det tyska transportflyget som flög först rapporterade om goda flygförhållanden och om goda möjligheter att flyga visuellt. Och jag tror att de också gjorde det, säger Trond Sølna, till SvD.

Det andra norska Herculesplanet som startade efter det som havererat i Kebnekaise rapporterade, enligt Trond Sølna, om dåliga väderförhållanden.

– Men vi vet att det har varit skiftande väder. Det kan ändra sig på ett par minuter. Så när det första planet flög kan det ha varit möjlighet att flyga visuellt, säger han.

Han säger också att man tränar ofta på att flyga taktiskt, vilket till exempel praktiskt kan innebära att man följer dalgångar för att undvika radarspaning.

– Så det är något som besättningarna är vana vid.

Enligt TT ska Herculesplanet några kilometer ifrån Kebnekaise ha passerat Kuopertjåkkas topp, som ligger på 1 914 meters höjd, på 2 195 meters höjd. Alltså med en marginal på 281 meter. Civila flygplan flyger normalt på 10 000 meters marschhöjd. Kebnekaise som Herculesplanet kraschat in i är 2 106 meter högt.

Kroppsdelarna som har hittats ska föras till Rättsmedicinalverket i Umeå för identifiering.

Det var norska specialsoldater som fann vrakdelar från planet begravda under snön. Dels har det fallit nysnö de senaste dagarna, men själva kraschen har också utlöst en lavin. De flesta vrakdelarna som hittade var små, bland annat ska man enligt norska flygvapnet bekräftad ha funnit delar av planets motor och hjul i vrakresterna.

Vädret försämrades i går eftermiddag, dessutom ligger planets större delar i ett brant parti som gör det svårtillgängligt. Det råder extrem lavinfara och finns en stor mängd flygbränsle i det avspärrade området. Vid 16-tiden lämnade alla polispatruller olycksplatsen. Cirka 50 poliser och hemvärnsmän samt 20 fjällräddare deltog i sökandet.

Den stora militärövningen Cold Response fortsätter i princip som planerat fram till och med den 21 mars. Niklas Englund är presskontakt för övningen:

– Övningen fortgår oavsett vad man hittar vid Kebnekaise. Alla markenheter är fortfarande involverade i övningen, men räddningsledningen och nu polisen har fortfarande tillgång till flygresurser från Cold Response.