Tågstopp hotar när anslag minskar

Regeringen minskar anslagen till underhåll av landets järnvägar.

Nu fruktar Trafikverket fler störningar i trafiken.

Verket räknar med ökad järnvägstrafik den kommande tioårsperioden och hade därför hoppats på en högre drifts- och underhållsnivå. I stället blir det tvärtom: 700 miljoner kronor mindre år 2011 än vad verket bett om.

- Vår styrelse har uttryckt en stark oro för den här utvecklingen, säger ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Myndighetens styrelse varnade i ett brev i juni regeringen för följderna.

"Trafikverket ser allvarligt på de för låga anslagsnivåerna för drift och underhåll av järnväg", skrev generaldirektören Gunnar Malm bland annat.

I oktober ska verket skicka en beskrivning till regeringen om vad följderna blir, säger Lena Erixon.

- Vi tittar på vad vi måste dra ner på. Och det är ju kvaliteten i olika delar.

- Problem med att vi inte klarar underhåll gör att vi får problem ute med växlar som krånglar och så vidare. Klarar man inte av att underhålla är det risk att det går sönder, krånglar och blir stopp i trafiken.

SJ:s styrelsordförande Ulf Adelsohn tycker att det är "olyckligt" att anslagen till underhåll av järnvägen minskar.

- Vi behöver mer till underhåll i alla situationer av banorna. Vi har sett under vintern och sommaren att det är alldeles för lite underhåll, säger han till TT.

Adelsohn hoppas på att de höjda banavgifterna som regeringen aviserat ska gå till att hålla efter järnvägarna.

- Vi har varit positiva till höjda banavgifter eftersom vi har trott att det skulle gå oavkortat till underhåll, säger han.

Enligt Trafikverket kommer dock inte de höjda banavgifterna, som ska ge intäkter på 8,5 miljarder fram till 2021, att gå till underhåll utan till andra typer av insatser.

De senaste åren har kapaciteten på rälsarna ökats. Det är fler tåg på banorna, vilket betyder att tågen går tätare - men att störningar påverkar desto fler tåg när de uppstår.

På större linjer kan det bli mer förseningar och på mindre lägre hastigheter med följdaktligen ändrade tidtabeller.

Kostnaden för drift, underhåll och reinvesteringar har ökat de senaste åren, från 4,6 miljarder kronor 2005 till 6,5 miljarder 2010. De närmaste åren ligger anslaget på 5,9-6 miljarder.

Den hårda vintern 2009/2010 gjorde dessutom att Trafikverket drog över sin underhållsbudget med 425 miljoner kronor. De ska betalas tillbaka från kommande års anslag.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

En termometer används för att kontrollera passagerare vid ankomsthallen på en flygplats i Lagos. ny riskanalys

Sju flygpassagerare i månaden bär smittan

Ebola-screening i de drabbade länderna mest effektivt.

Så tas misstänkta ebolafall emot

steg för steg

Flygkaptenen tar den första kontakten.

Möjlig SD EU-partner försvarar Hitler

Polack: Stryk får många fruar ner på jorden.

Havererad SD-grupp återuppstår

EU

”Föraktligt beslut att stänga ner oss.”

USA ställer krav
på svenska sparare

avtal

Amerikansk jakt på skattesmitare.

Just nu: Pistorius
får fem års fängelse

sydafrika

Sköt ihjäl sin flickvän.

De här 13 fonderna
är helt gratis just nu

"Lockbete"

Så används taktiken av bankerna.

National Geographics
bästa fotografier

Bildspel

Väljer själva klassiska bilder i ny bok.

Falska poliser hotade med vapen

finnerödja

Två män utklädda till poliser stoppade bilist.

Putin ville dela Ukraina med Polen

sökte uppgörelse

Ville åt Ukraina redan 2008.

En banan om dagen gör dig gladare

Fruktstund

10 anledningar att äta banan.

”Inget man bara snyter ur näsan”

Löpning

Så gick det för gänget.