Tågstopp hotar när anslag minskar

Regeringen minskar anslagen till underhåll av landets järnvägar.

Nu fruktar Trafikverket fler störningar i trafiken.

Verket räknar med ökad järnvägstrafik den kommande tioårsperioden och hade därför hoppats på en högre drifts- och underhållsnivå. I stället blir det tvärtom: 700 miljoner kronor mindre år 2011 än vad verket bett om.

- Vår styrelse har uttryckt en stark oro för den här utvecklingen, säger ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Myndighetens styrelse varnade i ett brev i juni regeringen för följderna.

"Trafikverket ser allvarligt på de för låga anslagsnivåerna för drift och underhåll av järnväg", skrev generaldirektören Gunnar Malm bland annat.

I oktober ska verket skicka en beskrivning till regeringen om vad följderna blir, säger Lena Erixon.

- Vi tittar på vad vi måste dra ner på. Och det är ju kvaliteten i olika delar.

- Problem med att vi inte klarar underhåll gör att vi får problem ute med växlar som krånglar och så vidare. Klarar man inte av att underhålla är det risk att det går sönder, krånglar och blir stopp i trafiken.

SJ:s styrelsordförande Ulf Adelsohn tycker att det är "olyckligt" att anslagen till underhåll av järnvägen minskar.

- Vi behöver mer till underhåll i alla situationer av banorna. Vi har sett under vintern och sommaren att det är alldeles för lite underhåll, säger han till TT.

Adelsohn hoppas på att de höjda banavgifterna som regeringen aviserat ska gå till att hålla efter järnvägarna.

- Vi har varit positiva till höjda banavgifter eftersom vi har trott att det skulle gå oavkortat till underhåll, säger han.

Enligt Trafikverket kommer dock inte de höjda banavgifterna, som ska ge intäkter på 8,5 miljarder fram till 2021, att gå till underhåll utan till andra typer av insatser.

De senaste åren har kapaciteten på rälsarna ökats. Det är fler tåg på banorna, vilket betyder att tågen går tätare - men att störningar påverkar desto fler tåg när de uppstår.

På större linjer kan det bli mer förseningar och på mindre lägre hastigheter med följdaktligen ändrade tidtabeller.

Kostnaden för drift, underhåll och reinvesteringar har ökat de senaste åren, från 4,6 miljarder kronor 2005 till 6,5 miljarder 2010. De närmaste åren ligger anslaget på 5,9-6 miljarder.

Den hårda vintern 2009/2010 gjorde dessutom att Trafikverket drog över sin underhållsbudget med 425 miljoner kronor. De ska betalas tillbaka från kommande års anslag.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Den sydafrikanska lönnmördaren Eugene de Kock. Sydafrika

Dömd till 212 år – nu frias lönnmördaren

Ledde hemlig avdelning under apartheidregimen.

”Vi dumpade latrin
centralt på 80-talet”

stockholm

SvD synar "snuskets" historia.

Strandvägens bajs – rakt ut i viken

förvånar

Fastighet har spolat ut avloppsvatten i 85 år.

Avskedad rektor får skadestånd

luleå

Avskedades för att han var med i sexgrupper på Facebook.

Massiv IS-offensiv mot viktig oljestad

Kirkuk

Visar hur oförutsägbara IS är.

Helt nytt lag i KD:s partistyrelse

just nu

Statsvetare: Ger mandat till en förnyelse för partiet.

Experter: Kan bli Slussen-renovering

”Inväntar med spänning expertgruppens utlåtande.”

Slussen – hur gick det så snett?

Bildresa

Ödestimmen närmar sig. Hur gick det så fel?

”Problem att de inte diskuterar volym”

Debatt

Läsarna om förslag till ny flyktingpolitik.

C: Ersätt kommunerna fullt ut

Brännpunkt

C: Ersätt kommuner fullt ut.

Förlorade en miljard dollar på kursfallet

Alibaba

Jack Ma är inte längre rikast i Kina.

Här är fem positiva
nyheter om kultur

Fem positiva nyheter om kultur.

Sex bra ekologiska vinerna just nu

Lista

Vitt chablis får toppbetyg.

Trafikverket: Stanna hemma om du kan

Snö

Trafikproblem i stora delar av Sverige.

USA: Bilderna på barnsoldaterna äkta

Boko Haram släpper bilder på beväpnade barn.

Skrek terrorister åt barn som sålde kakor

Hotfull

Välgörenhetsprojekt fick abrupt slut.

I sommar blir hela EU passfritt för svenskar

Snart kan du glömma passet hemma.

Englunds nya bok

Så gick det för
nazi-förbrytarna

Historia

Hess dog ensam i fängelset.

Insåg sanningen vid 12 års ålder

Intervju

Rainer Höss är barnbarn till nazistisk tyrann.

Hon torterades av Gestapo – röjde inget

Hemligt

6 spionaffärer med dödlig utgång.

Ex-spion strålades till döds via te

Litvinenko kan ha mördats av politiker.