”Systembolaget måste ändra marknadsföringen”

Systembolaget måste sluta marknadsföra drycker som innehåller alkohol som alkoholfria. Det kräver flera ledamöter i socialutskottet.

Forskare har konstaterat att även låga doser av alkohol kan trigga igång en alkoholisthjärna.

Forskare har konstaterat att även låga doser av alkohol kan trigga igång en alkoholisthjärna.

FOTO: Tomas Oneborg

På Systembolaget hyllor står drycker som innehåller alkohol trots att de marknadsförs som alkoholfria. Av 42 öl- och vinsorter som marknadsförs som alkoholfria innehåller 25 drycker upp till 0,5 procent alkohol, berättade SvD i går.

LÄS MER: ”Alkoholfritt” farligt för beroende.

Anders W Jonsson, ordförande i riksdagens socialutskott reagerar:

– Är det något som innehåller så mycket som 0,5 procents alkohol bör det deklareras. Jag utgår ifrån att Systembolaget ändrar sin annonsering, säger han.

ALKOHOLKARTAN: Så dricker Sverige

Hans utskottskollega Saila Quicklund (M) anser också att Systembolaget måste ändra sin annonsering.

– Marknadsför man alkoholfria varor så ska de också vara alkoholfria. Då är det inte okej med 0,5. Kunder som efterfrågar alkoholfritt förväntar sig alkoholfria varor. Då ska det också vara så. Det får inte finnas några tveksamheter kring det. Det är en praktisk fråga för Systembolaget att lösa, säger hon.

Folkpartiets gruppledare i utskottet, Maria Lundqvist-Brömster säger:

– Jag kan tycka att det finns anledning att titta på frågan, men det är inget som vi har diskuterat i gruppen.

Socialdemokraternas vice ordförande i utskottet, Lena Hallengren, vill inte kommentera utan hänvisar, via sin pressekreterare, till Systembolaget. Inte heller barn- och äldreminister Maria Larsson (KD), som ansvarar för drogfrågor i regeringen, vill kommentera. Även hon menar att marknadsföringen är en fråga för företaget.

Systembolagets vd Magdalena Gerger är på semester, men företaget svarar via sin presschef Lennart Agén:

– Självklart ska vi bli så tydliga vi kan för att underlätta för våra kunder, det tar vi till oss. Enligt EU:s märkningsregler för livsmedel måste alkoholhalten för drycker anges på etiketten om alkoholhalten är över 1,2 procent. Vi säljer inga alkoholfria drycker över 0,5 procent, och vi anger självklart alkoholhalten på alla drycker. Vi anger även alkoholhalten tydligt på hyllkantsetiketten.

Funderar Systembolaget på att ändra marknadsföringen på något sätt?

– Vi funderar på hur vi ska förtydliga informationen om alkoholhalten och vilka begrepp som ska användas. Enligt våra undersökningar är också den faktiska alkoholhalten i dryckerna betydligt lägre. Förmodligen är det så att tillverkarna har tagit i för att vara på den säkra sidan, svarar Lennart Agén.

ÄR DU I RISKZONEN? Sju varningssignaler

Populära quizar om politik

Känner du igen Stockholmspolitikerna?

Har du koll på politikermode?

Politikernas grodor – vilka minns du?

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Gripennota

Missade affären kostar svenskarna miljarder

Schweiz avhopp blir dyrt för de svenska skattebetalarna.

Så står sig Jas mot superplanet

bilder

SvD jämför USA:s dyrgrip med nya Gripen E.

Miljöbilsdimman i
regeringens budget

"Hur systemet ska fungera är höljt i dunkel."

Ammunition gömd hos brittiska hovet

Scotland Yard

Buckingham Palace-polis fast.

Vårdar sambon men
ser ingen framtid

Psykologen

”Inte en rimlig relation.”

Unika vardagsbilder inifrån Nordkorea

Bevakad fotograf på nordkoreansk landsbygd.

Är det någon som gör något för tiggarna?

Brännpunkt

Öppen fråga till Europaparlamentarikerna.

”Känner mig som
en trappistmunk”

Berglins

Om svenska mäns sexualvanor.

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

2 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?