Huka er gubbar och gummor för nu laddar han om. Robinsonvinnaren Jan Emanuel Johansson (s) ska ta sig till riksdagen med hjälp av en egen stab av valstrateger, så kallade "spindoctors"- på amerikanskt vis. Målet är en kampanjkassa på en miljon. Men än så länge finns inte ett öre på kontot.


Grafik: Thomas Molén

Han var nyss fyllda 20. "Jannes drömyrke politiker", skrev lokaltidningen. Efter förra valet tog han plats i Norrtäljes fullmäktigesal. Med flest personröster av alla. Taktiken var klar redan då. Riksdagen nästa.
En sen februarikväll för drygt två år sedan drogs riktlinjerna upp. Middagen hemma hos kompisen Odd Guteland blev startskottet. Det var långt innan Jan Emanuel Johansson hamnade på ön Sribuat i Malaysia, vann Robinsonstatyetten och en halv miljon.
- Då blev det helt andra förutsättningar, det blev ju mycket lättare för oss, säger Patrik Gustavsson, som varit med från början.

Det handlar om att säkra en riksdagsplats. För det krävs åtminstone 14 500 kryss. Till sin hjälp har Jan Emanuel Johansson, som redan står på valbar plats, en egen stab. Alla ideellt arbetande. Från debattören Stig-Björn Ljunggren till Tor Enqvist, tidigare sakkunnig hos Göran Persson och Mona Sahlin.
- Det är kul med en spelare som Jan Emanuel, som har lite mer fria tyglar. Det är inte bara torgmöten och arbetsplatsbesök
och artiklar och pressmeddelanden, säger Tor Enqvist.

Det är ingen vanlig personvalskampanj. Den är planerad in i minsta detalj. Och ska provocera. "Vi försöker tänja lite på gränserna för vad man får säga och göra som sosse" som Lotten Johansson uttrycker det.
- Det här är ju en rätt ny företeelse i Sverige, det är roligt att se hur långt man kan gå. Se när våra partikamrater hänger med, och när de tycker att vi är för aggressiva, säger Patrik Gustavsson.
På programmet framöver står en spektakulär fest, en valaffisch skapad av en konstnär. Och en kampanjlåt.
- Den får inte handla om vad som helst, förstås. Poängen med den är att folk ska rösta på mig, säger Jan Emanuel Johansson själv.

Socialdemokratiska kampanjmakare - och riksdagskandidater - följer spänt hans förehavanden. Nyfiket eller avundsjukt.
- Många gamla socialdemokrater, som man kanske tror ska tycka att det här är besvärligt, tycker att det är häftigt och luktar nytt. Men det finns alltid surgnetar som tycker att det är jobbigt att en
person lyfts fram på det här sättet, berättar Lotten Johansson.
Tommy Waidelich, ordförande för s i Stockholms län och själv riksdagskandidat, är en av de nyfikna:
- Ett kryss på en av våra kandidater är ett kryss på vårt parti. Därför är det viktigt att vi sätter upp personer som går hem hos väljarna.
- I grunden står alla för samma sak. Det är olika musikanter, men vi spelar samma melodi.

Jan Emanuel Johansson hämtar inspiration direkt från Labour i Storbritannien och amerikanska valkampanjer. Står själv i centrum, i likhet med Tony Blair och Bill Clinton. Det är kandidaten, inte partiet, som lyfts fram.
- Naturligtvis finns det mycket i den amerikanska kulturen som inspirerar. Det handlar om att hitta klon. Jesse Jackson, till exempel, var utmärkt på att kommunicera. Att skapa en närmare relation mellan politiker och människor är det stora, säger Tor Enqvist.

Flera i Jan Emanuel Johanssons närhet ser sig själva som "spindoctors", den amerikanska termen för de valstrateger och kampanjexperter som
ska styra allmänhetens bild av politikern.
- Ingen av oss är någon professionell spindoctor, men tillsammans i vårt lilla gäng har vi rätt mycket kloka idéer och åsikter. Janne är väldigt impulsiv, och ibland får man säga "Nej, men vänta lite nu", berättar Lotten Johansson.
Jonas Morian skrattar.
- Jag kan köpa att kallas för kommunikationsrådgivare, men spindoctors är nog mycket listigare än vad jag är.

En av de närmaste medarbetarna, Katherine Lindqvist, har varit direkt involverad i en amerikansk kampanj.
Hon ser uppenbara likheter mellan sin svenske kandidat, med en strulig förortsuppväxt i Gottsunda, och den oberoende amerikanske kongressledamoten Bernie Sanders, som kom från "ingenting".
- Han drev inte en kampanj med miljoner och tv-reklam och allt det där. Bernie gick från dörr till dörr, på gräsrotsnivå. Det är jätteviktigt att Jan Emanuel gör samma sak, säger Katherine Lindqvist.

Fram till valet är det politik som gäller. Sociala frågor och djurrätt. Absolut inte Robinson-Janne. Det ingår i
upplägget, men går "sisådär".
Jonas Morian tycker att det varit för mycket fokus på "Robinson och gullandet mellan honom och Emma och Zübeyde". Och den massmediala uppmärksamheten har sina risker. Det gäller att inte göra väljarna "spyfärdiga".
- Den diskussionen måste vi ständigt föra, säger han.

Under politikerveckan i Almedalen i augusti, för att få maximal uppmärksamhet, offentliggör Jan Emanuel Johansson sitt politiska program.
Personvalskandidaterna har skrivit under en papper, där de förbinder sig att ställa upp på det socialdemokratiska partiprogrammet och öppet redovisa hur kampanjen finansieras.
- Hittills har den inte kostat så värst mycket, eftersom han har kunnat använda sina kompisar, och vi jobbar ju gratis, säger Jonas Morian.
Målet är långtgående. "Vi har en ambition att vara den kampanj som drar in mest pengar", säger Lotten Johansson. Flera i ledningen hoppas på en miljon. Men än så länge är kampanjkassan tom. Trots pratet om sex- och sjusiffriga belopp.
- Han får inte det ekonomiska
stöd som hans kompisar trodde. Jag är lite förvånad över att de kör det där så hårt, säger Lars Dahlberg, förste ombudsman i länet och regional valledare.

De 20 första kandidaterna på riksdagslistan får ett baspaket av partiet, affischer och kort för drygt 10 000.
Tre kandidater (Tommy Waidelich, Cinnika Beiming och Mariam Sherifay) lanseras lite hårdare. Inte Jan Emanuel Johansson. Man räknade med att han skulle klara sig ändå.
- Janne är en klar talang. Om vi hade förstått hur svag uppbackningen var hade vi förmodligen satsat mer resurser på honom. Men det är faktiskt så att de får skylla sig själva, säger Lars Dahlberg.

Nu har partiet lovat att bidra med en bunt extra affischer.
- Det är viktigt att han får fullfölja det här på ett acceptabelt sätt. Han planerar ju lite nya metoder som är intressanta för oss, förklarar Lars Dahlberg.
Men Jan Emanuel Johansson ger inte upp. Den första sponsorn, ett privat företag, är på gång.
- Vi får se hur mycket rena pengar det blir. Det här har varit känsligt för vissa privata företag, man får lirka fram och tillbaka.

Lova Olsson
08-13 52 17
Politikreporter