Det är tidningsutgivarna och Medievärlden som varje år utser Årets dagstidning Digitala medier, bland andra priser.

I år utsågs Svenska Dagbladets sajt SvD.se till vinnare med motiveringen:

Nytänkande, men ändå en prioritering av det mest grundläggande: varumärke och identitet. Årets Dagstidning Digitala Medier har med begränsade resurser vågat gå mot strömmen och skapat något nytt och visionärt. Årets dagstidning Digitala Medier är Svenska Dagbladet.

Svenska Dagbladet vann även priset Årets Dagstidning 2010.

Fredic Karén, chef för SvD.se, var en av dem som stolt tog emot priset på Fotografiska muséet i Stockholm under torsdagskvällen.

– Det känns fantastiskt! Otroligt roligt, vi är jätteglada och otroligt stolta, säger han.

Sedan förra året har SvD.se gjorts om. Bland annat gjordes ämnesindelningen om och sajten har knutits närmare huvudvarumärket Svenska Dagbladet, bland annat genom att det i ”huvudet” numera står just Svenska Dagbladet i stället för SvD.se.

– Vi införde också våra egna typsnitt som är unika för oss, som är samma som finns i tidningen, säger Fredric Karén.

SvD.se tävlade mot två andra nominerade, Norrköpings tidningars NT.se och Aftonbladet mobil.

– Vi har förnyat sättet att göra webb. SvD går i bräschen för webbutvecklingen, vilket känns otroligt kul, säger Fredic Karén.

Läs också:

Nya SvD.se – under ständig utveckling

Svenska Dagbladet – Årets dagstidning digitala medier?