Fråga: Varför går det inte att ha bilder på kvinnor i Ikeakatalogen i Saudiarabien?

Svar: Den ultraortodoxa tolkning av islam som gäller i Saudiarabien - wahhabismen - har långt före rikets grundande 1932 haft en bildstormande tradition. Men män kan avbildas och visas offentligt. Det skedde redan tidigt när de rättslärda under Ibn Saud gjorde en pragmatisk tolkning och kom fram till att kameran bara gjorde en "spegling" av människan - inte en avbild, för en sådan kunde ju leda till avgudadyrkan enligt wahhabismen. Men kvinnor är det fortsatt i princip tabu att ta bilder av i offentlig miljö eller att visa upp på tv, reklampelare etc. Jag blev själv gripen av kvinnliga varuhusvakter 2003 när jag ville ta bilder av kunder i ett varuhus som endast var öppet för kvinnor. Men samtidigt finns det en tydlig trend bland unga moderna saudier som vill bryta mot dessa tabun. Det beror också i hög grad på om kvinnorna har stöd från sina familjer när de vill bryta mot dessa tabun. Jag har tagit bilder för SvD av yrkeskvinnor i både huvudstaden Riyadh, hamnstaden Jidda i väster och Al-Khobar i öst.

JÄMFÖR BILDERNA: Se hur kvinnorna raderades

LÄS ÄVEN: Islamolog: De klistrar över bilder på kvinnor

Fråga: Om kvinnor förekommer i företags reklammaterial i Saudiarabien, hur framställs de då?

Svar: Jag kan inte minnas att jag sett något reklammaterial på arabiska i Saudiarabien där kvinnor avbildas. Men man kan hitta reklambilder på kvinnor i engelskspråkiga, saudiska tidningar som vänder sig främst till utländska läsare – men då är kvinnorna på bilderna inte saudiskor.

Däremot har jag sett hur bilder av exempelvis kvinnoben på förpackningar av damstrumpor målas över med svart tusch i vanliga butiker.

Jag vill minnas att saudiska, arabiskspråkiga tidningar hade bilder av kvinnor, bland annat den svenska förläggaren Mona Henning, när hon protesterade mot att salafister ville tvinga ut henne från vuxenavdelningen på bokmässan i Riyadh förra året.

Mona Henning tog strid för sin rätt att som kvinnlig förläggare själv sälja sina böcker även till manliga kunder – och lyckades till sist i sina ansträngningar, stödd av modernister av båda könen.

Så pågår kampen för kvinnors tillträde till de offentliga rummen dag för dag i Saudiarabien. Och det finns många modiga kvinnor som bryter tabun - och som till exempel använder YouTube för att lägga ut bilder av sig själva när de kör bil. Eller som lägger ut videoklipp när de angrips av moralpolisen.

Fråga: Ikea säger sig verka för lika möjligheter för alla oavsett kön och bakgrund. Vad skulle hända om Ikea valde att behålla kvinnorna och sin kvinnliga designer i katalogen som ges ut i Saudiarabien?

Svar: Det skulle betyda att sedlighetspolisen, mutawwa, skulle gå till storms mot sådan brott mot rådande norm. Sedlighetspolisen är inte att leka med.

Fråga: Ikea har varuhus även i Kuwait och Förenade Arabemiraten, hur är synen på kvinnor i reklam och kataloger där?

Svar: Kuwait och Förenade Arabemiraten har inte alls lika strikt syn på könssegregering eller tabut mot att avbilda kvinnor.

LÄS ÄVEN: Ikea: Tråkigt om det blir bad-will