–Ät mer fisk. Planerar du att bli gravid, ät lite mindre strömming.

Så summerar en av rapportens författare, Wulf Becker, en av slutsatserna.

I ”Fiskkonsumtion” har Livsmedelsverket jämfört aktuell forskning och ställt riskerna med att äta fisk mot fördelarna. Bland annat har nya riskvärderingar av miljögifterna dioxin, PCB och kvicksilver har gjorts.

Analysen tar hänsyn till vilken typ av fisk vi svenskar äter, och i vilka mängder och den visar att de flesta äter mycket lite av den fisk som kan innehålla högre halter miljöföreningar.

Utslagen har sedan jämförts med fiskens rika innehåll på nyttiga ämnen som D-vitamin, jod och selen. Fet fisk som lax och sill innehåller även rikligt med omega-3-fettsyror.

Granskningen visar att fördelarna överväger.

–Fisk i allmänhet är nyttig, konstaterar Wulf Becker.

Han anser att Livsmedels- verkets nuvarande råd ibland skrämt exempelvis gravida från att äta fisk, genom att riskerna betonats mer än nyttan.

–Många kvinnor skulle snarare behöva äta mer fisk eftersom foster bland annat behöver de omega-3-fettsyror som finns i fisk skulle de blivande mammorna snarare behöva äta mer fisk, säger Wulf Becker.

Aktuell forskning visar också att risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar kraftigt hos fiskätare. Personer som aldrig äter fisk kan minska risken att dö i förtid med så mycket som en fjärdedel om de börjar äta fisk.

–De vanliga magra fiskarna, odlad lax och torskfiskar som sej, sill och makrill från Västerhavet samt fiskkonserver som sardiner och tonfisk är nyttiga. Gravida ska äta som vanligt men gärna mer av fisk generellt sätt.

Var fjärde svensk äter idag fisk mer sällan än en gång per vecka och bara var tredje äter fisk minst två gånger i veckan. Livsmedelsverkets nuvarande kostråd är att äta fisk 2–3 gånger i veckan.

För att vara på den säkra sidan ska barn och gravida kvinnor se till att bara äta måttliga mängder av fet Östersjöfisk och insjöfisk.