I dagens tidning skrev SvD om hur villkoren för privatbilisterna kommer att hårdna i Stockholms innerstad framöver. Anledningen är en högre prioritering på kollektivtrafik och gående.

"Stockholms län växer med motsvarande ett Göteborg fram till 2030 och gatorna blir inte bredare", sa Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).

Under tisdagen kom statistik från navigationsföretaget TomTom som visar att Stockholm är den nordiska huvudstad som har flest gator som korkas igen under rusningstrafiken.

– Vi är inte förvånade. Trafiken i Stockholm blir bara värre och värre, Stockholm är en värsting i norden, säger TomToms marknadschef Teija–Marie Pierre.

Enligt TomTom uppstår bilköer på nästan en tredjedel av Stockholms gator varje dag. Norges huvudstad Oslo ligger strax under Stockholm i statistiken, med 28 procent av gatorna som drabbas av köer, medan finska Helsingfors ligger strax under 19 procent. I Danmarks huvudstad Köpenhamn drabbas 14 procent av gatorna av dagliga bilköer.

Det är även stora skillnader inom landet. Endast drygt elva procent av gatorna i Göteborg och sex procent av gatorna i Malmö proppar igen dagligen, enligt TomToms mätningar.

Trafikkontorets chef Per-Anders Hedkvist vill inte uttala sig om varför andra nordiska huvudstäder lyckas bättre än Stockholm, men säger att en av anledningarna till att Stockholm toppar statistiken är de många vägarbeten som utförts under det gångna året.

– Vi har stora infrastruktursatsningar som måste åtgärdas, att vi får det trögt även i sommar är något vi får räkna med, säger Per-Anders Hedkvist.

Enligt Per-Anders Hedkvist är lösningen för att få ned bilköerna att fler åker kollektivt.

– Väljer alla som åker buss idag att sätta sig i en bil kommer väldigt få att komma i tid till jobbet. Staden kommer aldrig att se ut så att det kommer att gå, säger Per-Anders Hedkvist.

Michael Stjernström (KD) som är gruppledare i Stockholms trafiknämnd delar uppfattningen att det finns ett problem med bilköer i Stockholm, men menar att det är regeringens bristande satsningar på infrastrukturen i Stockholm som ligger bakom köerna.

– Det finns en Stockholmsfientlighet hos regeringen och riksdagen i stort. Vi tycker att även vår partiledare Göran Hägglund bör ta ett större ansvar för Stockholm som den största regionen i Sverige, så är det.