13:02 SvD: Nu är Sten Tolgfors beredd att svara på era frågor. Chatten börjar nu!

13:02 [Kommentar från Max ]
Hur långt borta ligger en sammanslagning av SIDA och Försvarsmakten?

13:06 [Kommentar från Olof ]
Har händelserna på sista tiden fått dig att ändra åsikt om insatsen i Afghanistan?

13:09 SvD: Svaren från Sten Tolgfors dröjer en aning, på grund av ett tekniskt problem! Vi löser det just nu. Beklagar dröjsmålet!

13:12 Sten Tolgfors: Olof, Nej, insatsen är fortfarande lika viktig både för vår egen och den afghanska civilbefolkningens säkerhet. Sverige gör stor nytta på plats.

Vi har det senaste året ökat antalet soldater i den svenska insatsen och tillfört bättre skyddade fordon för att möta en försämrad säkerhetssituation. I grunden är det genom rätt utbildning, övning, ledning och materiel som vi hanterar säkerheten på marken.

13:13 [Kommentar från Johan ]
Om USA lämnar Afghanistan innan de av den svenska regeringen uppsatta målen med trupperna är uppnådda, ska vi då vara kvar? Om så, hur mågna soldater beräknar du kommer att behövas då?

13:13 Sten Tolgfors:
Till Johan:
Vi är i Afghanistan, 43 länder tillsammans och på FNs uppdrag för att gemensamt lösa en uppgift. Skulle Sverige lämna i förtid så innebär det att något annat land måste ta över Sveriges ansvar, eller att säkerhetssituationen försämras.

13:15 Sten Tolgfors:
Till Max.
Någon sammanslagning är inte aktuell. Däremot är säkerhet viktigt för möjligheten att bedriva bistånd.
Den militära insatsen är en nödvändig men inte tillräcklig förutsättning för att hjälpa landet till en bättre framtid. Det krävs därtill diplomatisk närvaro och stöd till rättsstatsuppbyggnad, förutom såklart bistånd.
Förutom ISAF är både EU och FN aktiva i Afghanistan.

13:17 [Kommentar från Martin ]
Borde inte vår insats ökas när talibanerna flyttar fram sina positioner. USA har ju gjort den analysen?

13:17 Sten Tolgfors:
Till Martin.
Strax före jul gick vi upp från ca 390 till ca 500 soldater i Afghanistan. Materielen förnyas dessutom just nu.
När man gör internationella militära insatser måste man alltid vara beredd att anpassa storlek och innehåll efter förändrade förutsättningar.
Nu står 6 av riksdagens 7 partier bakom utökningen.

13:19 [Kommentar från Bo Jansson ]
Hur många svenska svenska soldater skall ha dött innan du börjar fundera på att Sverige skall dra sig ur Afganistan?

13:19 Sten Tolgfors:
Till Bo.
Att sätta en siffra vore att ge extremisterna ett facit. Det skall vi inte göra. Jag är glad över att svenska folket står bakom insatsen också i utsatta tider. Motståndarna vill ju genom våldet att Sverige skall vackla. Sverige gör genom vår närvaro stor nytta i Afghanistan och samverkar nära med civilbefolkningen.
Även om säkerhetssituationen har försämrats det senaste året också i vår del av Afghanistan, så är den ändå helt annorlunda än i södra och östra delarna av landet. Vi söker hindra att strider får liknande fäste också i norr.

13:20 [Kommentar från Meron Amanuel ]
Hej, min fråga lyder: Stämmer det att Sverige är i afghanistan på ett Nato-mandat ? isåfall, har vi då inte övergett vår alliansfrihet?

13:20 Sten Tolgfors:
Till Meron
Nej, det stämmer inte. Vi är i Afghanistan på mandat av FN, det är dessutom ett mandat som FN upprepar varje år. Dessutom är vi inbjudna att vara där av landets regering.

13:22 [Kommentar från David Jonsson ]
Vad blir konsekvenserna för västvärlden om al Qaida återtar Afghanistan?

13:23 Sten Tolgfors:
Till David:
Då är vi tillbaka i utgångsläget. Afghanistan var en diktatur som upplät plats för träningsläger för terrorism.
Världen lärde sig den 11 september 2001 att det inte går att stänga dörren och tro att problemen inte kommer påverka västvärlden, eller civilbefolkningarna i flera länder.
Man skall också veta att terror alltid drabbar civila hårdast, inte minst har Afghanistans befolkning varit hårt drabbad genom åren.

13:25 [Kommentar från Hasan ]
Jag är själv för insatsen i Afghanistan och förstår vikten i att stabilisera den regionen men varför stödjer vi en korrupt regering? Tycker att du och resten av världens politiker ska sätta större press på Karzai! Ta i med hårdhandskarna nu och visa att vi inte tolererar hans styre!

13:25 Sten Tolgfors:
Till Hasan:
Jag har själv tagit upp dödsstraffet med den afghanska regeringen. Vi är i landet för att värna mänskliga rättigheter. Då är det inte acceptabelt att Afghanistan fortfarande har dödsstraff.
Korruption är ett allvarligt hinder för demokrati och utveckling i många länder, också i Afghanistan. Detta står numera högt på den internationella agendan.

13:29 [Kommentar från Christian ]
Anledningen till kriget, att AlQaida (en då ihopsatt grupp för ett tillfälle) med ”fristad” i Afghanistan låg bakom 11:e september, är det en rimlig anledning att fortsätta ockupationen ett decennium efter? Nya terrordåd kan ju planeras från vilken plats som helst i världen.

13:30 Sten Tolgfors:
Till Christian:
Innan den afghanska regeringen fullt ut har förmåga att själv ta ansvar för säkerheten så skulle de landvinningar som gjorts gå förlorade, om den internationella närvaron bara lämnade. Därför inriktar sig många länder nu på att stärka den afghanska armén och polisen, så att regeringen stegvis kan ta över säkerhetsansvaret.
Vi är där på FNs uppdrag och på inbjudan av landets regering.
Glöm inte de framsteg som gjorts. Andelen av befolkningen med tillgång till grundläggande hälsovård har ökat från 8 till 80 procent. 6 miljoner barn går nu i skola, varav 2 miljoner flickor. Det hölls val förra året och även om de hade betydande inslag av problem, så hade de inte kunnat hållas alls om vi inte var där.

13:31 SvD: Chatten börjar nu närma sig sitt slut. Vi får in väldigt många frågor från er läsare - stort tack för det - och Sten Tolgfors svarar på så många frågor han kan. Återstår ett par frågor innan chatten stänger.

13:32 [Kommentar från toive ]
Jag försöker igen. Tolgfors använder moraliska argument för insatsen i Afghanistan. Flickor ska kunna gå i skola etc... vilket låter jättebra. Men det finns ett antal andra obehagliga regimer runt om i världen. Iran, Kuba, Zimbabwe är några exempel. Ska vi inte skicka trupper dit också?

13:32 Sten Tolgfors:
Till Toive:
Jag kan inte se att ditt resonemang skulle vara är ett argument mot insatsen i Afghanistan. Sverige bedriver militära insatser i flera länder, tex Kosovo och snart igen utanför Somalias kust. Vi har ett omfattande biståndssamarbete med ytterligare ett stort antal länder. Vi gör civila insatser runt om i världen för att möta tex naturkatastrofer, senast på Haiti.
Efter att USA drabbades av terrordåden 2001 gav FN mandat för insatsen i Afghanistan. 43 länder anser samfällt att detta har stor påverkan på säkerheten i världen.

13:35 Rolf Engen: Gör nato något annat i AF än slåss mot talibaner ? Byggs det någonting ? tex infrastruktur, vattenkraftvärk , hospital , skolor produktiondsanläggningar el dyl ?

13:35 Sten Tolgfors:
Till Rolf
Det är inte Natos uppgift. Nato svarar för säkerhetsinsatsen. Däremot är enskilda länder som Sverige, men också FN och EU engagerade i det civila och humanitära samarbetet, samt uppbyggnaden av landet.

13:35 [Kommentar från Camilla ]
Jag vet att det är svårt att bedöma, men hur många år framöver tror du att Sverige kommer att behöva engagera sig i Afganistan? Sen hoppas jag att fler partier uttalar sitt stöd för våra trupper och det fantastiska arbete de gör!

13:36 Sten Tolgfors:
Till Camilla:
Tack Camilla för det stöd du uttrycker för de svenska soldaterna!
På Balkan har Sverige varit under lång tid. Periodvis har många uttryckt hopplöshet inför utmaningarna där, som haft etniska, religiösa och historiska orsaker. Utan jämförelse i övrigt kan man lyfta fram att det krävdes uthållighet och ett brett engagemang – civilt och militärt – för att göra en skillnad. Men under slutet av detta år står Sverige inför att skifta över det sista militära förbandet mot annat säkerhetsstöd och civil närvaro.

13:37 [Kommentar från Casper ]
Med svenska män och kvinnor i farliga områden vill man att de ska få bästa möjliga utrustning, finns några planer på att förbättra nuvarande situation ?

13:37 Sten Tolgfors:
Till Casper:
Ja, det sker hela tiden en översyn av den materiel soldaterna har, tex genom bättre skyddade fordon (RG32 och CV90) och bättre personlig utrustning, samt obemannade spaningsplan.

13:38 [Kommentar från Krister ]
Det fokuseras mer på att de två blev skjutna av en man i polisuniform än på att plutonen fullgjorde sin uppgift att försvara sig när de blev påskjutna. Tycker du att massmedia vinklar rapporteringen?

13:38 Sten Tolgfors:
Till Krister:
De svenska soldaterna gör ett utomordentligt bra jobb och ses mycket väl av civilbefolkningen och av kollegor i andra länder. De har alla valt att ta risker för att värna andra människors säkerhet. Det är djupt hedervärt och värt all respekt.

13:42 [Kommentar från TH ]
Finns det en smärtgräns, ett max antal döda svenska soldater, som kan få regeringen att kalla hem trupperna?

13:42 Sten Tolgfors:
Till TH:
Som jag skrev förut finns det inget land som uttrycker sig så, det vore att ge motståndarna ett facit. Sverige är där för att lösa en uppgift tillsammans med andra och de svenska soldaterna gör det bra. I den del av landet där Sverige har ansvar är säkerhetssituationen en helt annan än i södra och östra delarna av landet. Sverige är inriktat på att hindra att de regelmässiga striderna flyttar norrut. Afghanistan är inte ett enhetligt och homogent land, vare sig etniskt, eller politiskt. Där Sverige verkar finns fickor av motstånd, men det präglar inte hela vårt PRT. Därför har vi god samverkan med civila. Det är också något Sverige är bra på.

13:43 SvD: Därmed är chatten med försvarsministern Sten Tolgfors avslutad. Vi tackar alla SvD.se-läsare som varit med och ställt frågor i den här chatten.