Solande och badande turister på Tofta strand.
Allt fler svenskar dör i hudcancer. Kopplingen till solbränna är väl belagd och därför ifrågasätter få forskare dagens strikta rekommendationer kring solbad.
Men nya rön kring nyttan av D-vitamin komplicerar bilden.
I en färsk studie har forskare från bland annat Karolinska institutet analyserat data om 4 192 635 patienter från cancerregister i 13 länder. Länderna delades in i soliga - Australien, Singapore och Spanien - och solfattiga, som Sverige, Kanada och övriga nordiska länder.
Slutsatsen blev att människor som under lång tid exponerats för solens ultravioletta strålar i soliga länder löper kraftigt minskad risk för många svåra cancersjukdomar som drabbar inre organ, framför allt cancer i mage, ändtarm, prostata, bröst, njurar, lever, gall- och urinblåsa, lungor och bukspottskörtel. Risken för hudcancer var däremot ungefär lika stor oavsett klimatet.
Det vi såg var att de sydliga länderna hade en lägre risk för alla interna tumörer. Riskminskningen var i genomsnitt lite mer än hälften, säger Kari Hemminki, professor vid Karolinska institutet.
Resultaten har nyligen publicerats i European journal of cancer och lyfts fram i senaste numret av ansedda British medical journal.
Alla som ingick i studien hade tidigare drabbats av någon form av hudcancer, en känd indikator för långvarig solexponering. Minst risk för att drabbas av ny cancer hade de som tidigare haft lindriga varianter av hudcancer som kopplas till långvarig exponering av måttliga doser.
Det här är en jättestor studie så man kan dra slutsatsen att så här är det. Däremot är vi inte säkra på orsaken. Vi tror att det kan vara att solen stimulerar kroppens produktion av D-vitamin, men det är en spekulation, säger Kari Hemminki.
Han vågar inte dra slutsatsen att svenskar nu bör sola mer.
Det krävs mer forskning kring solens skyddande effekt innan man kan ändra råden. Solbad är ju också en känd riskfaktor för melanom och den forskningen har kommit längre.
Karin Ekström Smedby, forskare vid KI, rapporterade för två år sedan att de svenskar och danskar som solade mest hade minst risk för cancer i lymfkörteln.
Den här nya studien är intressant även om den inte utrett mekanismen, säger Karin Ekström Smedby.
Hon pekar på att det kommer mer och mer forskning kring nyttan av D-vitamin. Bland annat tycks solen kunna påverka även hudcancer positivt, när den väl uppstått, och ge ett mildare förlopp.
Men det är för tidigt att ändra rekommendationerna för solbad, inte minst eftersom malignt melanom fortfarande ökar. Det kan visa sig att tillskott i maten är ett bättre sätt att få i sig D-vitamin än försiktigt solande.
Mats Humble som är överläkare på universitetssjukhuset MAS i Malmö har i Läkartidningen argumenterat för att D-vitaminbrist kan vara ett stort dolt folkhälsoproblem. Han tycker att råden för solbad behöver nyanseras, inte minst när solandet sker i Sverige.
De råd vi tillämpar är ofta framtagna av forskare i andra länder. Men på våra breddgrader är man bara i närheten av de stråldoserna ett par timmar mitt på dagen i juli. Hos oss är solen tvärtom en bristvara som vi behöver ta vara på. Att så många dör i malignt melanom i vårt land kan faktiskt bero på att vi solar för lite och har försämrad motståndskraft, säger Mats Humble vars artikel är en av de mest lästa på Läkartidningens hemsida.









