”Sociala medier spelar ingen roll”

Det blev flopp för Facebook och Twitter under Almedalsveckan. Trots hajpen runt sociala medier var de politiska partiernas aktivitet där låg, visar en ny rapport.

Årets politikervecka i Almedalen på Gotland har beskrivits som en generalrepetition inför valrörelsen i september. De sociala medierna – bloggar, Facebook, Twitter, Youtube etc – har det senaste året bubblat upp som en av de mest omdiskuterade nyheterna inför höstens val.

Seminarier om sociala medier rådde det ingen brist på i Almedalen. Men tillämpningen i praktiken var det sämre med, menar Brit Stakston, expert på sociala medier på kommunikationsbyrån JMW.

- Jag är totalt oförstående inför det faktum att de så kallade sociala medieredaktörerna som partierna anställt inte tog tag i möjligheten som fanns till nya sätt att engagera och mobilisera, säger hon.

Enligt en analys som JMW gjort genom att i efterhand gå igenom kommunikationen under Almedalsveckan var samtliga partier dåliga på att sprida det som hände. Socialdemokraternas 8 000 fans på Facebook fick exempelvis bara läsa elva inlägg under hela veckan. På Mona Sahlins sida, som har 20 000 fans, gjordes tre uppdateringar.

Partierna och deras företrädare stöttade inte diskussionerna på de sociala plattformarna, de var inte särskilt aktiva inför, under eller efter partiledartalen och gjorde inte mycket för att öka sin synlighet. Brit Stakstons analys är att den traditionella partistrukturen satte stopp.

- Jag tror att det handlar om organisation och hierarkin inom partierna. Man vågar inte låta fler bära det politiska budskapet. Ser man på vad som hände runt Almedalen känns det som om sociala medier inte kommer att spela någon roll för valresultatet.

Totalt 3 800 personer twittrade om Almedalen, och de gjorde i snitt tio uppdateringar, så kallade tweets, per person.

Hampus Brynolf, sociala medier-ansvarig på Socialdemokraterna, tar lätt på kritiken mot partiets låga aktivitet på Facebook.

- Min bedömning är att gör man fler uppdateringar på Facebook så slutar folk följa vår sida, det blir som spammejl. Man måste agera i varje kanal efter den kanalens förutsättningar.

Att partistrukturen skulle vara en hämsko håller han inte heller med om.

- Jag säger inte att partierna inte lider av gamla stelbenta strukturer, det gör de, men jag har svårt att se att det skulle begränsa i de sociala medierna.

Han påpekar också att många hade stora uppkopplingsproblem hela veckan – internet- och mobiloperatörerna var uppenbarligen inte beredda på årets anstormning till Almedalen.


  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Försiktig optimism i kampen mot ebola

Flera uppmärksammade patienter tillfrisknar.

Webb-tv

”V tvingades backa om bankskatten”

2 minuter

Blir kunderna som får ta kostnaden.

Ubåtsjakten: ”Kanske en rysk James Bond”

Bildspel

Spionromantik i utländska medier.

”Kalla kriget-scener i Stockholm”

utländsk media

Skapar rubriker världen över.

Sexuella undertexter i Gamla testamentet

Under strecket

Ickenormativ erotik.

Programledaren
om påhoppen

Kultursvepet

"Vägrar reduceras".

”Den här Passaten
är Volvos mardröm”

Fröbergs bilar

Provkörning av ett nytt hot.

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

2 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?

Så mycket tjänar Tele2 på mobilsurf

Vill inte hamna i priskrig med konkurrenterna.

Webb-tv

Mamma: ”Gud vad är det som händer”

Hemmasittare

Leon, 15, kan inte gå till skolan.