I dag behöver den som har ett abonnemang eller ett registrerat kontantkort hos en mobiloperatör bara skicka ett sms till SL för att få en giltig biljett direkt i mobilen. Men på grund av att tekniken bakom betaltjänstlösningarna blivit mer komplex måste SL upphandla en ny lösning - vilket leder till att de som vill resa med sms-biljett kommer att bli tvungna att registrera sig hos SL, enligt Bengt Stenberg, biträdande sektionschef på SL.

Det nya avtalet kostar sju procent för SL. Det är jättepositivt.

Bengt Stenberg

Lagen kräver att den som tillhandahåller en betaltjänst måste känna till identiteten på sina kunder. I dagsläget räknas varje resenärs mobiloperatör som den som tillhandahåller tjänsten. Men nu kommer två olika bolag ta över, och då är de bolagen skyldiga att känna till identiteten på den som köper sms-biljetten, enligt Bengt Stenberg. SL tolkar situationen som att resenärerna då måste registrera sig för att kunna köpa sms-biljett.

– Det är inte SL som önskat detta, men vi blir tvungna att göra en ny upphandling, och då kräver lagen detta, säger Bengt Stenberg.

Samtidigt som den nya lösningen blir krångligare för resenärerna, blir den billigare för SL. Förra året såldes 11,1 miljoner sms-biljetter hos SL i Stockholm. Det gav inkomster på 332 miljoner kronor. Av det betalade SL tio procent till mobiloperatören för försäljningskostnader.

– Det nya avtalet kostar sju procent för SL. Det är jättepositivt. Men att säga att vi skulle tjäna tio miljoner kronor på det är en högst förenklad beräkning. Det är ju ingen som med säkerhet vet hur många sms-biljetter vi kommer att sälja framöver, säger Bengt Stenberg.

Priset på sms-biljetterna kommer att vara oförändrade 36 kronor även efter februari. Om det blir samma nummer som tidigare för att köpa biljett är ännu oklart, men SL hoppas det.

Hur ska turister och tillfälliga besökare kunna köpa sms-biljetter nästa år om de först måste registrera sig?

– Vårt krav har varit att även turister ska kunna köpa sms-biljetter. Nu kan de inte göra det alls, om de har ett utländskt telefonabonnemang. Vi har verkligen försökt att lösa detta, men jag vet inte exakt nu hur det kommer att gå till rent tekniskt, säger Bengt Stenberg.

Även pappersremsorna försvinner under nästa år. Hur ska äldre resenärer eller personer med funktionsnedsättning kunna hantera de nya tekniska kraven?

– SL har ett stort ansvar att nå ut till alla kategorier av resenärer. Vi arbetar med att hitta en tydlig och enkel kommunikation som fungerar för alla. I stället för remsorna kan man använda reskassan, där man laddar pengar på ett kort.

Västtrafik i Göteborg sålde 8,2 miljoner sms-biljetter förra året. Även de resenärerna kommer troligen att få registrera sig via en hemsida för att kunna köpa sms-biljetter nästa år:

– Mobiloperatörerna erbjuder inte den tidigare lösningen med direkta sms-köp längre. Vi kommer att ha en enklare registrering via sms om man står ute på en hållplats. Vi har genomfört en upphandling för detta med olika teleoperatörer, men den är överklagad. Det kan dra ut på tiden, men vi hoppas att det är klart till årsskiftet, säger Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik.

Skånetrafiken förhåller sig mer avvaktande och har ingen ny upphandling på gång:

– Vi ändrar ingenting. Men det kan bli en försämring för våra kunder om mobiloperatörerna gör det krångligare att köpa biljetter. Vi följer noga utvecklingen hos Wywallet, säger Ulrika Mebius, press- och informationschef hos Skånetrafiken.

Ett helt annat område som kan påverkas av nya betalsätt via mobil är tv; vid omröstningar eller insamlingar. Håkan Sandberg är projektledare för betalteletjänster och interaktiv telefoni på Sveriges television. Han säger att han ännu inte vet hur SVT kommer att påverkas.

Enligt honom har gränsen för när köpare skulle tvingas registrera sig för att genomföra köp med mobil hela tiden flyttats fram.

–Vi är mest oroliga för att det ska påverka tv-insamlingar negativt. Många av dem som ringer in är äldre och kanske mer okunniga om teknik. De är försiktiga med att betala genom sms och ska de dessutom registrera sig blir det kanske färre som skänker pengar, säger Håkan Sandberg som bland annat ansvarar för Radiohjälpens insamlingsgala Världens Barn.