Risken för att vara överviktig med ett BMI över 25 ökade med 175 procent för den grupp som åt mest av smakförstärkaren natriumglutamat, även förkortad MSG. Det framgår av resultaten från den så kallade intermap- studien som publiceras av Nature-tidskriften Obesity.

Eftersom syntetiskt MSG är en mycket vanlig tillsats i västerländsk processad mat valde forskarna att studera 752 personer i byar på den kinesiska landsbygden där man fortfarande lagade sin mat själva på traditionellt sätt. Risk för övervikt bestod även sedan man korrigerat för olika stora intag av kalorier.

Huvudförfattaren Ka He, vid universitetet i Nord-Karolina, påpekar att studien är den första som visar på en länk mellan MSG och fetma bland människor. Tidigare har dock detta samband synts i ett flertal djurstudier där man som tänkbar orsak rapporterat om hjärnskador och störningar i energibalansen.

Nils-Gunnar Ilbäck som är toxikolog vid Livsmedelsverket är dock skeptisk.

– Det finns många felkällor i den här sortens studier. Om effekten är verklig är det troligast att den beror på att maten med smakförstärkare var godare så att man åt mer, säger Nils-Gunnar Ilbäck.

MSG har tidigare kraftigt ifrågasatts för sin effekt på nervsystemet och kopplingen till exempelvis migrän, hyperaktivitet och astma. Livsmedelsverket anser dock att de mängder som tillsätts i Sverige är ofarliga.

Bengt Ingerstam vid Sveriges konsumenter i samverkan vill ha bort syntetiskt glutamat.

– Det är inte bara farligt utan ökar också aptiten så att vi överkonsumerar mat. Ämnet finns naturligt i kroppen men när alla blandar det i maten så rinner det över och vi får för mycket. Lyckligtvis har många tillverkare börjat plocka bort glutamat ur sina varor.