I dagens SvD berättade Securitaskontrollanter i SL-trafiken om hur de pressas till att överdriva när de rapporterar hur många kontroller de gör. Enligt avtalet med SL ska Securitas genomföra tre miljoner kontroller om året. För varje kontroll utöver det får de extra betalt. Förra året ökade antalet från 3 miljoner till 3,7 miljoner, med samma personalstyrka. Det beror bland annat på uppskrivna siffror, enligt flera kontrollanter som SvD har talat med.

Trafiklandstingsrådet och SL:s ordförande Christer G Wennerholm.
Under våren har de på olika sätt försökt uppmärksamma politikerna i Stockholms läns landsting på situationen. De har kontaktat enskilda politiker i trafiknämnden, och träffat företrädare för S, V och MP. De har även kontaktat Moderaterna, men där har något möte inte blivit av.

På trafiknämnden i maj tog oppositionen upp kontrollanternas uppgifter och frågan om hur avtalet med Securitas följs upp.

– Eftersom avtalsfusket med Busslink upptäcktes på liknande sätt, så ville vd kolla upp saken, säger Gunilla Roxby Cromvall (V).

På junimötet återrapporterade SL:s vd Göran Gunnarsson, enligt uppgifter till SvD, muntligen och meddelade att SL:s undersökningar inte tydde på att något fusk förekom.

Vid den tidpunkten hade nämndens ledamöter även fått ett brev, signerat ”De drabbade biljettkontrollanterna”, där kontrollanter pekade på omfattande brister och fusk i Securitas verksamhet:

”Förra året nådde Securitas 3,7 miljoner kontrollerade resenärer genom att utföra utpasseringskontroller på stora stationer, genom att tvinga folk att plussa på siffror på en enkel pappersplanka, kollegor skriver stora siffror p.g.a. kollegor är rädda för att bli av med jobbet. De kallar in folk som jobbar ärligt och skriver realistiska siffror”, skriver de i brevet och tillägger att i praktiken kan det vara under en miljon kontrollerade passagerare.

Enligt Christer G Wennerholm har SL:s ledning nu fått i uppdrag att göra en mer djuplodande undersökning av uppgifterna.

När Securitas tog över biljettkontrollen vid årsskiftet 2010 blev det avsevärt dyrare än tidigare. Kontrollerna kostade SL 54,6 miljoner kronor 2010. Det är 52 procent mer än för fem år sedan.

– Det handlar om att avtalet med Securitas kostar oss pengar och då vill vi att de genomför det de ska göra på ett riktigt sätt. Vi vill ju också få valuta för de pengar vi betalar Securitas, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S).

Hon har också haft synpunkter på hur avtalet med Securitas följs upp. Affärsrelationen till Securitas bygger på förtroende, enligt SL. De siffror som rapporteras kontrolleras inte.

– Förtroende är jätteviktigt, men man måste ju också göra kontroller och uppföljningar. Det är det enda sättet för seriösa att kunna lämna in anbud vid upphandlingar. Det är också viktigt för förtroendet för SL som affärspartner, att man vet att det finns en bra avtalsuppföljning och görs stickprovskontroller, säger Helene Hellmark Knutsson.

Christer G Wennerholm (M) har inte velat ställa upp på en intervju för att svara på SvD: s frågor. I ett skriftligt svar skriver han att han känner till brevet, men inte haft några personliga kontakter med biljettkontrollanter.

”Det har lett till att SL nu måste se över avtalet med Securitas och de anklagelser som riktats mot företaget. Om det visar sig att Securitas har agerat felaktigt så kommer det utan tvekan att leda till åtgärder. SL arbetar nu med att kontrollera om uppgifterna i brevet stämmer och vi måste avvakta den utredningen”, skriver han.