Studien är gjord bland 1 934 reumatiker, eller personer med reumatoid artrit för att vara mer precis, i Sverige och Danmark. De har jämförts med totalt 2 443 friska men i övrigt liknande personer.
Efter att studiedeltagarna lämnat uppgifter om sina levnadsvanor stod två saker klara: rökning är starkt kopplat till risken att drabbas av reumatism, men det är också avhållsamhet från alkohol. Det första var helt väntat, det senare kom mer som en överraskning, även om djurförsök har visat att alkohol faktiskt kan vara inflammationsdämpande.
Det ska sägas att sambandet inte var överväldigande tydligt, så forskarna - ledda av Henrik Källberg vid Karolinska institutet - nöjer sig med att försiktigt konstatera i tidskriften Annals of the Rheumatic Diseases att alkohol kan ge ett skydd mot reumatoid artrit. Åtminstone finns det inga vetenskapliga skäl att alltid hålla sig helnykter och läkare bör heller inte rekommendera sina patienter detta, skriver Källberg med kollegor.
För den fjärdedel av testpersonerna som drack mest var risken att drabbas 40-50 procent lägre än för den halva som drack minst eller inte alls, enligt studien.










