Sjöfartsinpektionen stoppar Fantasia helt

Nu sätter sjöfartsinspektionen definitivt stopp för skandalfärjan M/S Fantaasia. Efter ytterligare en kontroll visar sig båten vara i ännu värre skick än vad som tidigare framkommit.

FOTO: BOBBO LAUHAGE

Färjan som tar 1550 skulle egentligen tagits i bruk förra torsdagen. Det norska rederiet Kystlink har chartrat Ms Fantaasia från Estländska Tallink för rutten Strömstad-Langesund-Hirtshals, en populär taxfreerutt mellan Norge och Sverige. Sjöfartinspektionen hindrade dock planerna. Efter en genomgång av fartyget fann man 18 brister. Tolv av dessa var så allvarliga att var och en var nog för att ge färjan trafikförbud.

Bland annat höll dörrarna till de vattentäta skotten inte säkerhetskraven. Därför hade de estniska myndigheterna gett dispens att dörrarna kunde stå öppna.

– Det är jävligt allvarligt, säger Håkan Ågård, förste fartygsinspektör på sjöfartsinspektionen.

Högtalarsystemet var dessutom undermåligt och en av nödutgångarna blockerade av en kiosk.

På Kystlink förklarade man att felen omedelbart skulle åtgärdas så trafiken kunde komma igång.

I onsdags gjorde Sjöfartsinspektionen ytterligare en kontroll. De fel man tidigare hittat fanns inte bara kvar, de var värre än man tidigare trott och dessutom hittade man ännu fler brister. Det ledde till att Ms Fantaasia nu är belagt med totalt nyttjandeförbud, vilket innebär att båten är helt utdömd.

– Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva någon båt i så uselt skick. Jag har inte ens varit med om fraktfartyg som sett ut såhär, säger Håkan Ågård.

Nödbelysningen saknades i det närmaste helt.

En av livbåtarna var så dåligt monterad att den skulle störtat de 20 meterna till vattenytan om någon använt den. Sprinklersystemet på bildäck fungerade inte.

Fartygets räddningsbåt var placerad så långt akterut att både båt och besättningsmän skulle sugits in av fartygspropellrarna och krossats vid en nödsituation.

Vid bogporten fattades reservsprinten som används om de vanliga säkerhetsreglagen slås ut vid storm. Portens hydraulik och övriga detaljer var så nedsmutsade att inspektörerna inte kunde utföra sin kontroll.

– Bristerna är anmärkningsvärda. Man blir både förvånad och ledsen att Tallink inte tagit sitt ansvar, säger Per Nordström, ställföreträdande sjösäkerhetsdirektör på sjöfartsinspektionen.

Han påpekar att Tallink borde vara extra känsliga för säkerhetsfrågor ombord på sina fartyg. Detta eftersom Tallink köpte Estline för sju år sedan - bolaget som ägde Estonia i vars förlisning 852 människor omkom 1994.

På Tallink lägger man dock hela ansvaret för bristerna på Kystlink. Tallinks kommunikationschef Luulea Lääne påstår att båten var helt felfri vid överlämnandet. De uppkomna bristerna menar hon har uppstått när Kystlink började bygga om båten efter egna behov.

– Varför frågar ni oss om detta, säger hon, när SvD ringer.

Per Nordström tillbakavisar hennes påståenden. Han anser visserligen att Kystlink borde varit noggrannare när man chartrade båten men hävdar att problemen knappast uppstått under de gångna månaderna.

– Ett sprinklersystem rostar inte sönder på några veckor och nödbelysningeen saknades ju helt och hållet, säger han.

Enligt Marie Svensson på Kystlink i Strömstad var man medveten om en del av problemen när båten chartrades. Hon menar dock att Tallink är ansvarigt för reparationskostnaderna. Åsikten delas av Kystlinks administrative direktör Jarle Dragsten.

– Ansvaret ligger på Tallink, säger han.

  • Kopiera sidans adress

Fakta

M/S Fantaasia: Byggd som Ms Turella 1979 i Finland.

Ingick i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo 1979.

Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal mellan 1980 och 1988 då hon såldes till Stena Rederi Ab i Göteborg.

Gick mellan Moss-Fredrikshamn-Göteborg 1989 till 1996 som Stena Nordica.

Såldes 1997 till Hansatee Shipping i Estland och döptes till Ms Fantaasia.

Mellan 1998-2005 gick fartyget rutten Helsingfors-Tallin, Tallin-Stockholm och Tallin-St Petersburg.

Därefter har Ms Fantaasia varit chartrad till Marocko och Algeriet.

18 oktober ankom Cityvarvet i Göteborg för viss översyn.

Källa: Fakta om fartyg

Visa mer fakta
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Ljud och bild Webb-tv

Vann över IS: nu kan de återvända

Logga in och läs

SvD tillbringade en vecka i Kobane.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

De två svenska män som har frigivits efter att ha hållits som gisslan i Syrien sedan vintern 2013 har återförenats med sina familjer.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

”Det är helt vanliga killar som våldtar”

Isabella Carbonell aktuell med kortfilm.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

Alesso fick kungligt mottagande i Globen

”Slungas rakt in i arena-housens hjärta”.

”Sverige måste nå
global spetsnivå”

BRÄNNPUNKT

I högsta grad en framtidsfråga.

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Hälsan tvingar Marit Paulsen att sluta

Lämnar politiken

”Felet är en gammal kropp.”

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB