SJ slår ifrån sig kritik

SJ har satsat miljoner för att förhindra nytt vinterkaos i tågtrafiken. Också Trafikverket har försökt bli bättre.
Ändå vittnade resenärer igår om hur de var strandsatta utan ljus, värme, mat eller fungerande toaletter.
Men SJ:s presschef Dag Rosander tycker att bolaget gjort allt de kunnat.

  • Vid 9-tiden på onsdagsmorgonen gick ett X2000-tåg sönder nära Tranås och passagerarna var tvungna att evakueras. Tåget körde på sträckan Stockholm-Malmö och all trafik stoppades i båda riktningarna medan tåget evakuerades.

    Vid 9-tiden på onsdagsmorgonen gick ett X2000-tåg sönder nära Tranås och passagerarna var tvungna att evakueras. Tåget körde på sträckan Stockholm-Malmö och all trafik stoppades i båda riktningarna medan tåget evakuerades.

    Foto: MIKAEL FRITZON / SCANPIX

  • Passagerarna i ett X2000-tåg i Gistad, ett par mil öster om Linköping, väntar på att föras över till ett extra tåg på spåret bredvid. Tre tåg blev stående på tisdagen i Östergötland på spåret från Malmö till Stockholm, på grund av skada i en kontaktledning.

    Passagerarna i ett X2000-tåg i Gistad, ett par mil öster om Linköping, väntar på att föras över till ett extra tåg på spåret bredvid. Tre tåg blev stående på tisdagen i Östergötland på spåret från Malmö till Stockholm, på grund av skada i en kontaktledning.

    Foto: LASSE HEJDENBERG / SCANPIX

  • Tre tåg blev stående på tisdagen i Östergötland på spåret från Malmö till Stockholm, på grund av skada i en kontaktledning. Till höger: Dag Rosander, SJ:s presschef.

    Tre tåg blev stående på tisdagen i Östergötland på spåret från Malmö till Stockholm, på grund av skada i en kontaktledning. Till höger: Dag Rosander, SJ:s presschef.

    Foto: SCANPIX

  • Foto: SCANPIX

  • Dryga förseningar på Stockholms centralstation. Edith Lagercrantz och Karin Lagercrantz väntar på sitt försenade tåg.

    Dryga förseningar på Stockholms centralstation. Edith Lagercrantz och Karin Lagercrantz väntar på sitt försenade tåg.

    Foto: LARS PEHRSON

  • Dryga förseningar på Stockholms centralstation.

    Dryga förseningar på Stockholms centralstation.

    Foto: LARS PEHRSON

  • Dryga förseningar på Stockholms centralstation.

    Dryga förseningar på Stockholms centralstation.

    Foto: LARS PEHRSON

  • Karin och Edith Lagercrantz blir bjudna på pepparkakor.

    Karin och Edith Lagercrantz blir bjudna på pepparkakor.

    Foto: LARS PEHRSON

SJ har lagt 200 miljoner bland annat på att vinterrusta tågen och förbättra trafikledning och kundservice.

Men de senaste dagarnas trafikproblem har inte berott på väderkaos, utan främst på en trasig kontaktledning som orsakade totalstopp i Östergötland.

Trots att SJ efter ett stopp i somras, då passagerare satt fast i ett hett tåg i sex timmar, lovade att skaffa ordna bättre service vid tågstopp och alltså också har satsat specifikt på kundservicen var många som drabbades av stoppet igår allt annat än nöjda.

För SvD berättade riksdagsledamoten Magnus Ehrencrona, som satt fast i ett av de drabbade tågen, om hur värmen och lyset försvann, och hur det enda som fanns att äta var knäckebröd som personalen delade ut. Dessutom slutade toaletterna att fungera. Tågen blev stående i upp till sex timmar.

Dag Rosander tycker att SJ generellt klarade servicen bra.

– De allra flesta hade värme och mat, och led ingen nöd. Men en sådan här situation är aldrig perfekt och det blir alltid undantag, säger han till SvD.

Enligt honom är en av åtgärderna som SJ vidtagit att se till att det finns tillräckligt med mat ombord för nödlägen. Ändå fanns det inte mat i alla tåg igår.

– Som sagt, i sådana här situationer fungerar det aldrig perfekt, säger Rosander.

Att man inte kunde hålla igång värme och lyse beror, enligt Rosander, på att det inte var säkert under arbetet med att laga kontaktledningen.

På Trafikverket är man mer självkritisk än på SJ. Enligt Jörgen Niklasson, produktionschef för järnvägssektionen, har man sedan i somras vidtagit en rad åtgärder för att bli snabbare på att evakuera när det behövs. Bland annat fokuserar verket nu helt på evakuering om stoppet beräknas bli längre än två timmar. Tidigare försökte man i första hand laga felet för att fortsätta med samma tåg.

Men igår skedde en rad saker som gjorde att evakueringen tog lång tid, bland annat gick ett räddningsfordon sönder.

– Att det tar så här lång tid är inte acceptabelt. Jag vill säga att generellt har Trafikverket blivit bättre i sådana här situationer, men igår var vi inte bra, säger Niklasson.

Nu ska Trafikverket analysera vad som gick fel.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 2 månader helt gratis!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter just nu

Kolla hur Sverige – och dina grannar – röstade

Hur blev valresultatet där du bor? Var gick partierna starkast? Se även landstings-, kommunalval och tidigare val.