Det har varit en kaotisk vecka för SJ. Förra fredagen stod alla tåg på spåren i Stockholm stilla: från Sundbyberg i norr till Stockholm Södra.

I söndags var det stopp mellan Uppsala och Gävle. I tisdags slog en kabelbrand ut all trafik norr om Stockholm. I onsdags drabbades avgångar från Stockholm mot Malmö, Göteborg och Karlstad av förseningar. Och i går fick resenärerna mellan Falköping och Jönköping ta bussen i stället för tåget.

Orsakerna har varit alla möjliga:

Vid sidan av kabelbranden har SJ:s kunder fått förklaringar om spårfel, kontaktledningsfel, ”kombinationsfel” hos Vattenverket och Trafikverket samt gräsbrand.

Enligt Trafikverket har det handlat om engångsföreteelser utan koppling till varandra.

Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ, vet inte hur många som ansökt om restidsgaranti den senaste veckan.

– Det har varit störningar de senaste dagarna, det kan vara en topp där. Men jag har ingen exakt siffra ännu.

Klart är i alla fall att situationer likt de ovan kommer att innebära tydliga försämringar för resenärerna.

Fram till i dag har villkoren varit generösa i förhållande till EU:s branschstandard. SJ:s kunder har fått tillbaka halva resans belopp efter 30 minuters försening och hela summan efter en timmes försening eller mer.

Så kommer det att förbli – men bara om SJ orsakat förseningen.

Om andra faktorer än de SJ rår över ligger bakom, försämras resegarantin kraftigt. Framöver kommer resenärerna bara att få 25 procents ersättning då tåget är en timme sent. Två timmar eller mer ger 50 procent.

Förseningar på 30 minuter ersätts inte alls. Och alla pengar tillbaka kommer man aldrig att få – oavsett hur lång förseningen är.

– För de mest frekventa resenärerna, som har årskort, månadskort eller pendlarkort, förbättrar vi garantin. Om vi orsakat felet så får man hela resans värde tillbaka redan efter 30 minuter. Men det är samma princip: vi måste ha orsakat förseningen, säger Nina Hornewall.

Hon menar att den senaste veckans problem med trafiken sätter strålkastarljus på de utmaningar som järnvägen står inför:

– Det krävs både långsiktiga och kortsiktiga beslut samt investeringar för att resenärerna ska få den kvalitet de önskar, säger hon.

SJ har fått hård kritik för försämringarna av restidsgarantin. I fjol kostade den bolaget sammanlagt 200 miljoner kronor. Hur mycket man kommer att spara är oklart, men Hornewall räknar med en "väsentlig sänkning" av det beloppet.

– Det säger sig självt att det inte blir affärsmässigt försvarbart att kompensera på den högre nivån när problemen ligger utanför vår kontroll. Vi vill utveckla verksamheten. Det blir inte möjligt om vi ligger kvar på den höga nivån.