Konstruktionen av A26 har pågått vid tyskägda Thyssen Krupp Marine Systems AB, före detta Kockums, i Malmö under fyra års tid med hjälp av 250 ingenjörer. Konstruktionen är nu färdig och ska under måndagsförmiddagen ha visats för en ledamot i försvarssutskottet.

Den interna maktkamp inom Thyssen Krupp som SvD tidigare skrivit om, som sägs ha försenat A26-projektet, diskuteras inte längre enligt John Ahlmark, utan nu är det enbart ett förhandlingsläge som står på dagordningen.

– Det är svenska staten som har beställt konstruktionen, men vi har inte börjat bygga än, vi ska diskutera villkoren först, säger John Ahlmark, kommunikationschef Thyssen Krupp Marine Systems AB, till SvD.

Villkoren innebär att FMV, Försvarets materielverk, ska godkänna prislappen som enligt uppgifter till SvD kommer att landa på runt åtta miljarder kronor för två beställda ubåtar. I så fall kommer produktionen att starta under våren 2014 och A26:orna kommer vara färdigbyggda i Karlskrona 2019-2020.

Nya A26 beskriver John Ahlmark som det modernaste i ubåtsväg, och mer flexibel än de ubåtar som redan finns på marknaden. SSAB-stålet som de består av är ”extremt motståndskraftigt”, och A26 ska vara ”osårbar genom ett mycket starkt skydd mot stötar och undervattensexplosioner”.

”Den ska också ha en kapacitet för att bära olika modulära nyttolaster, med ett tubsystem som är mer flexibelt jämfört med dagens torpedtuber.”

Hur länge A26 kan hålla sig under ytan är hemliga siffor, men Ahlmark beskriver den som ”en jättetub” som mäter 70 meter och väger 1 800 ton.

Finns det något intresse från utlandet att köpa A26?

– Det är många som har visat intresse, det är ju en helt nyutvecklad ubåt. Men någon måste beställa först, det måste lossna på hyllan som vi säger när någon beställer – innan andra kommer efter.

Varför är Sverige så bra på att bygga ubåtar?

– Vårt land är omgivet av vatten som är svåra att navigera – och ubåtar är ett bra sätt att försvara våra kuster med. Vi tillverkar ubåtarna efter våra vatten – med varierande salthalt och djup.