Sista steget för
beställning av svensk ubåt

På måndagen presenterades nya ubåtkonstruktionen A26. Till våren beräknas produktionen av två hypermoderna ubåtar starta. Prislappen för svenska staten blir åtta miljarder kronor, enligt uppgifter till SvD.

  • Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.
Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Foto: KOCKUMS AB

  • Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.
Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Foto: KOCKUMS AB

  • Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.
Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Foto: KOCKUMS AB

  • Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.
Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret. Den nya generationen, med Kockums projektbenämning A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående.

    Foto: KOCKUMS AB

Konstruktionen av A26 har pågått vid tyskägda Thyssen Krupp Marine Systems AB, före detta Kockums, i Malmö under fyra års tid med hjälp av 250 ingenjörer. Konstruktionen är nu färdig och ska under måndagsförmiddagen ha visats för en ledamot i försvarssutskottet.

Den interna maktkamp inom Thyssen Krupp som SvD tidigare skrivit om, som sägs ha försenat A26-projektet, diskuteras inte längre enligt John Ahlmark, utan nu är det enbart ett förhandlingsläge som står på dagordningen.

– Det är svenska staten som har beställt konstruktionen, men vi har inte börjat bygga än, vi ska diskutera villkoren först, säger John Ahlmark, kommunikationschef Thyssen Krupp Marine Systems AB, till SvD.

Villkoren innebär att FMV, Försvarets materielverk, ska godkänna prislappen som enligt uppgifter till SvD kommer att landa på runt åtta miljarder kronor för två beställda ubåtar. I så fall kommer produktionen att starta under våren 2014 och A26:orna kommer vara färdigbyggda i Karlskrona 2019-2020.

Nya A26 beskriver John Ahlmark som det modernaste i ubåtsväg, och mer flexibel än de ubåtar som redan finns på marknaden. SSAB-stålet som de består av är ”extremt motståndskraftigt”, och A26 ska vara ”osårbar genom ett mycket starkt skydd mot stötar och undervattensexplosioner”.

”Den ska också ha en kapacitet för att bära olika modulära nyttolaster, med ett tubsystem som är mer flexibelt jämfört med dagens torpedtuber.”

Hur länge A26 kan hålla sig under ytan är hemliga siffor, men Ahlmark beskriver den som ”en jättetub” som mäter 70 meter och väger 1 800 ton.

Finns det något intresse från utlandet att köpa A26?

– Det är många som har visat intresse, det är ju en helt nyutvecklad ubåt. Men någon måste beställa först, det måste lossna på hyllan som vi säger när någon beställer – innan andra kommer efter.

Varför är Sverige så bra på att bygga ubåtar?

– Vårt land är omgivet av vatten som är svåra att navigera – och ubåtar är ett bra sätt att försvara våra kuster med. Vi tillverkar ubåtarna efter våra vatten – med varierande salthalt och djup.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

SvD:s team är på plats vid gruvan i Tapuli, Kaunisvaara. Gruvkonkursen i Pajala | Del 1

De var timmar från räddning

Sista hoppet – att någon vill köpa till vrakpris.

FP: Förslaget gör skolan otydligare

skolpolitik

”Vem ska bära huvudansvaret?”

Miljonstöd till svaga skolor

svd möter

Fridolin: Hösten över för skolan.

Gav sig in i politiken redan som 15-åring

lista

Se Åkessons karriär i bilder.

Desperata försök rädda IS-fånge

”svår situation”

Japans regering ber Jordanien om hjälp.

”Rätt bild av islam behöver hållas fram”

replik

Imam svarar Devin Rexvid.

”Att hata islam är inte en fobi”

BRÄNNPUNKT

Rexvid om Bah Kuhnkes satsning.

Därför fattar din
chef så dåliga beslut

LISTA

Nio tunga anledningar till tokiga beslut.

”MMA-sporten är
inte som ni tror...”

Berglins

Om att vara förtjust i våld.

Hemliga dokument om UFO:n släpps

USA

UFO-entusiast: Det ska in i historien.

”Jag har alltid
fantiserat om smisk”

BDSM

Sex, makt och underkastelse

Vackert fenomen
har dyster förklaring

bildspecial

Intensivt blått ljus på stränderna.

okända fakta
Här är Frihetsgudinnans fot strax innan hon började pusslas ihop på Liberty Island.

Frihetsgudinnan före Eiffeltornet i Paris

Se de fascinerande bilderna från prestigebygget.

Succé för verktyget Räntekartan – igen

nylansering

Har du registrerat din boränta?