Om du lyckas tugga sönder alla linfrön i Wasa sport plus behöver du ändå äta fem kilo knäckebröd om dagen för att kunna få i dig samma mängd av det hälsobringande omega-3-fettet DHA som finns i en liten sillbit på 25 gram.

På köpet får du onekligen i dig en hel del hälsosamt fullkorn men också 15000 kilokalorier.

Föredrar du Barillas pasta som källa till omega-3 så behöver du bära hem 11 kilo torrvara varje dag, inklusive 37000 kilokalorier, för att konkurrera med sillbiten.

Redan för fem år sedan konstaterade en internationell expertpanel att den omega-3-fettsyra som finns i raps- och linfröolja, ALA, inte alls ger samma skydd mot hjärtsjukdomar som de ­marina omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i fisk.

– Dagens marknadsföring av omega-3 stör verkligen oss som jobbar med marina fetter. Det är ofta rent falsk marknadsföring och det är hög tid att Livsmedelsverket och branschen hittar en lösning på det här, säger Ingrid Undeland, docent i livsmedels­vetenskap vid Chalmers.

Hon är ansvarig för högskolans medverkan i EU:s stora forskningsprojekt om fiskfett, Seafoodplus.

– Det enda rimliga skälet att påstå att varan innehåller omega-3, då den bara innehåller ALA, är att förleda de konsumenter som inte satt sig in i frågan om omega-3-fettsyrors hälsoeffekt fullt ut. Och det är en svår fråga att sätta sig in i, jag är forskare och det tog ändå ett tag innan jag förstod det här.

Varken Barilla eller Wasa ger några löften om bättre hälsa och bryter därför inte mot branschens regler.

– Vi följer den lagstiftning som finns idag. Vegetabilisk ALA är inte jämförbar med EPA och DHA, det är vi medvetna om. Men jag tror att konsumenterna lättare relaterar till linfrön, än till tekniska bokstavskombinationer, säger Karolina Hagberg, marknadsdirektör för Barilla Norden.

Även Karin Brynell, marknadsdirektör på Wasabröd, betonar att reglerna följs.

– Det känns naturligt att ha en vegetabilisk omega-3-källa i ett bröd, säger hon.

De är inte ensamma. SvD hittar liknande reklam för Icas och Zetas rapsoljor. Även kostexperten Fredrik Paulúns ”perfekta brödmix” säljs med hjälp av omega-3.

Jonathan Napier är professor vid universitetet i York och en av ­Europas ledande forskare om omega-3. Via det brittiska forskningsrådet är han även samordnare inom EU:s forskningsprojekt Lipgene, som med genteknik försöker utveckla fröväxter med EPA och DHA.

– Det är helt enkelt inte sant att det skulle finnas några tydliga hälsoeffekter av omega-3 från raps och linfrö. De som ger sken av något sådant måste ­antingen medvetet överdriva ­effekten av sina produkter eller ha för dålig förståelse av den djupa biologin.

Napier uppskattar att mellan 5 och 10 procent av ALA ombildas till EPA i kroppen.

– Men eftersom EPA sedan måste ombildas till DHA i flera ytterligare steg så blir halten av DHA noll eller mycket nära noll. Det är allvarligt eftersom den helt dominerande uppfattningen bland forskarna sedan flera år är att DHA är den mest potenta omega-3-fettsyran, säger han och tillägger:

– På lång sikt måste vi hitta ­andra källor än fisk.

Haven håller på att bli utfiskade och många bestånd är redan förorenade av kvicksilver och tungmetaller.

– Med genteknik har vi lyckats skapa en sorts kål som innehåller EPA, men ännu inte DHA. Det ­visar att det är möjligt men det är fortfarande mycket långt kvar innan dessa varor når butiken.