Berns Hotell i Stockholm har enligt egen utsago ett mode-, konst- och musikklientel, gäster som sägs vara vana vid lite extra.

–De vill inte bara checka in och checka ut, utan få lite mer av en upplevelse, säger receptionschef Andreas L´Estrade.

Därför har hotellet tagit in ett nytt sortiment i minibaren, sexleksaker som bland annat handbojor, olika sorters vibratorer, stayups, kondomer i lyxig förpackning och erotiska noveller.

Responsen från gästerna har hittills varit god enligt receptionschefen – med ett undantag.

–Vi hade en äldre kvinna som var i stan för en läkarkonferens och hon upplevde att det var stötande att hitta produkterna på sitt rum. Men hon valde ändå att komma tillbaka till oss och då hade vi tagit bort sakerna från hennes rum.

Även när barnfamiljer besöker hotellet brukar man rensa rummen från sexleksaker.

Tom Eckerling är chef för en av de insatsgrupper som arbetar mot prostitution i Stockholm city. Han reagerar negativt på sexleksakerna på Berns Hotell och menar att det skickar konstiga signaler.

– Går man in på en del av sajterna där det säljs sex ser man bland annat sådana här sexleksaker. Hotellet försöker glorifiera något som vi jobbar aktivt med att avglorifiera. Jag ser baksidan av sexindustrin hela tiden och den är bara smutsig, inte alls glamorös.

Stockholmspolisen har sedan en tid tillbaka ökat samarbetet med stans hotell för att få bort prostitutionen. Bland annat har man inrättat en tipstelefon dit hotell kan ringa vid misstankar. Från den första november fördubblar man personalen från två till fyra medarbetare.

–Det är mycket effektivt, både för oss och för hotellen som inte vill få dåligt rykte. Vi hade som målsättning att gripa 100 sex-kunder men vi har redan 350 ärenden i år, säger Eckerling.

Ökningen betyder inte att prostitutionen ökat betonar han, utan att insatserna ger resultat.

Vare sig Tom Eckerling eller Andreas L´Estrade tror att kampanjen med sexleksaker kommer att locka till sig prostitution till hotellet. Och receptionschefen tror inte heller att det finns anledning till oro.

– Det är inget fult med sex, det är bland annat det vi vill visa. Vi har till exempel slutat med vuxenfilmer eftersom vi sam- arbetar med Ecpat. Det här är något annat, en trend man kan se på fler hotell ute i Europa, säger Andreas L´Estrade.