Det är känt att selen spelar en viktig roll i kroppens immun­försvar, härom veckan berättade SvD till exempel hur mineralet kan bromsa tillväxten av hiv-­virus. Men många forskare har också hoppats kunna få en bekräftelse på att selen har en cancerförebyggande effekt.

Tanken har fått stöd i laboratorieförsök som visat att höga halter av selen tycks kunna hindra utvecklingen av cancerceller och då inte minst prostatacancer. Försök på människor har dock gett skiftande resultat, från en tydlig cancerminskande effekt i vissa studier till ingen effekt alls i andra.

Nu visar den största studien hittills, EPIC-studien – European prospective investigation into cancer and nutrition – inte på någon koppling alls mellan selen och prostatacancer. Resultaten publiceras i senaste numret av American journal of clinical nutrition och bygger på data om 959 män med prostatacancer som jämförts med 1059 personer i en kontrollgrupp. Männen var i snitt 61 år när de lämnade blodprover och de följdes i snitt i 4,3 år.

I EPIC-studien ingår totalt omkring 600000 européer som frågades ut om livsstil och fick lämna blodprover mellan 1992 och 2000. De nu undersökta personerna ingick i en delpopulation på 127811 medelålders män från Sverige, framför allt Umeå, Danmark, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien.

–Jag är inte överraskad, säger Göran Hallmans som är professor i näringsforskning vid Umeå universitet och medförfattare till studien.

–Över huvud taget är jag mycket misstänksam mot alla påstå­enden om att enskilda mikro­näringsämnen skulle ha olika hälsofördelar. De data vi får fram, och inte bara i den här studien, tyder på att energibalansen och BMI är mycket viktigare för att förebygga exempelvis prostatacancer.

Göran Hallmans säger att ny forskning pekar mot att tillskott av olika antioxidanter teoretiskt till och med kan ha en negativ effekt på kroppens försvar mot spridning och tillväxt av en tumör.

–Det finns tecken på att kroppen sätter in fria radikaler för att bekämpa cancerceller. Men det är ett budskap som inte är så lätt att nå ut med. Det är många som tjänar pengar på att sälja tillskott av mikronäringsämnen, men inte så många som tjänar pengar på att förklara vikten av att hålla energibalansen, säger Göran Hallmans.

Övervikt är i sig en riskfaktor, men Göran Hallmans pekar särskilt på risken med att snabbt gå upp i vikt i vuxen ålder.

Det som gör EPIC-studiens resultat extra intressanta är just att den bygger på en europeisk och även svensk population. Åkerjorden i Europa, och framför allt Sverige, är fattigare på selen än i USA där flertalet tidigare studier genomförts. Sedan EU införde restriktioner för import av amerikanskt vete på 1980-talet har stickprov visat på sjunkande halter av selen i blodet hos bland annat britter.

Enligt EPIC-studien var det dock just svenskarna och britterna som bar på högst halter av selen medan halterna var lägst i Tyskland och Grekland.

Vissa tidigare studier har rapporterat att personer med lågt selenintag löper större risk för att utveckla en aggressiv och dödlig form av prostatacancer, men inte heller detta bekräftas på ett tydligt sätt av EPIC-studien.

Det finns också en hypotes om att selen skulle ha större verkan tillsammans med E-vitamin, men en separat analys av blodprover från 2012 deltagare visade inte på något sådant samband vare sig med E-vitaminerna alfa-tokoferol eller gamma-tokoferol. På senare tid har forskare framför allt knutit förhoppningar till det senare.