Forskare vid Örebro universitet och Karolinska institutet har undersökt hur mycket folater, den naturliga motsvarigheten till folsyra, 386 femtonåringar fick i sig under ett dygn.
Intervjuerna, i 60 skolor i Örebro och norra Stockholm under ett läsår, kompletterades med blodprover där man mätte homocysteinnivåerna, en bra markör för kroppens folatförråd. Ungdomarnas folatnivåer jämfördes sedan med deras slutbetyg i nian.
- Det vi ser i tvärsnittsstudien är att de som har ett högre intag av folat också har högre skolbetyg, säger Anita Hurtig-Wennlöf, forskare i biomedicin vid Örebro universitet.
Studien har letts av professor Torbjörn Nilsson vid Örebro universitet och resultaten publiceras i senaste numret av tidskriften Pediatrics.
Men kan man utifrån vad tonåringar äter under ett dygn dra slutsatser om deras skolbetyg?
- Sambandet ser ut så här i studien. Vi har nästan 400 ungdomar, både pojkar och flickor, från olika skolor och miljöer. Vi tycker att observationen är väldigt intressant eftersom folat är en så viktig byggsten i många neurofysiologiska processer, säger Anita Hurtig-Wennlöf.










