En ny studie visar att 1-2 glas vin om dagen har en skyddande effekt mot lungcancer för rökare. Vitt vin gav inte samma effekt.
Foto: David Magnusson
Den förklaring forskarna pekar ut är de antioxidanter som finns i rödvin. Någon liknande effekt på lungcancer av vitt vin, öl eller starksprit kunde inte påvisas i undersökningen, som redovisas i oktobernumret av tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention.
De amerikanska forskarna vill ändå inte uppmuntra till drickande utan betonar att det bästa sättet att undvika lungcancer är att sluta röka. Också de rökare som drack rödvin löpte högre risk än icke-rökarna.
Materialet i undersökningen är California Men’s Health Study, som kombinerar fakta från sjukvården med självrapporterade data från 84000 män som var mellan 45 och 69 år 2000. De var försäkrade i Kaiser Permanente, en amerikansk sjukförsäkrings- och sjukvårdsjätte, där också undersökningen gjorts. I gruppen inträffade 210 fall av lungcancer mellan 2003 och 2006.
Det är känt att alkohol ökar risken för många cancerformer, som i huvud, hals, matstrupe, lever och tarmar.
När det gäller lungcancer har tidigare forskning inte gett någon entydig bild.
Men i det amerikanska materialet finns en skyddseffekt av rödvin. Effekten finns kvar även om man justerar för andra faktorer som passiv rökning, fysisk träning, BMI, totalt näringsintag och konsumtion av kött, fisk, frukt, grönsaker och vitamintabletter.
Förklaringen kan vara antioxi-danter som finns i höga koncentrationer i rödvin. En grupp kallas flavonider, en substans heter resveratrol som används i asiatiska läkemedel.
–Halten av resveratrol är hög i rödvin eftersom den kommer från skalen på druvorna. Den har tidigare visat signifikanta hälsoeffekter i laboratorieförsök, säger forskare på Kaiser Permanente.
Resveratrol finns också i blåbär, jordnötter, tranbär, lingon och rabarber och har i musförsök haft bred effekt på åldrandesjukdomar. I laboratorier har man också sett påverkan på mänskliga celler från bronker och lunga.








