Regeringens satsning på Jas blev halvering av flygvapnet

Regeringens satsning på nya Super-Jas riskerar att halvera flygvapnet från 100 stridsflygplan till cirka 50. Hela Sverige kan därmed inte längre försvaras mot flygangrepp.

Ett JAS Gripen-plan görs i ordning efter landning på flygfältet på Gotland, under pågående militärövning.


Ett JAS Gripen-plan görs i ordning efter landning på flygfältet på Gotland, under pågående militärövning.


FOTO: Sören Andersson / SCANPIX

Den 2 5 augusti presenterade alliansens fyra partiledare på SvD Brännpunkt nyheten att Sverige skulle satsa på 40-60 nya Jas Gripen: ”Det blir därmed en betydande kraft i den svenska försvarsförmågan”.

Men de besked som regeringen därefter kommit med kan i själva verket innebära en sämre försvarsförmåga. Detta trots att försvarsminister Karin Enström (M) sagt att försvarspolitiken ligger fast.

- Utgångspunkten för vårt förslag är den försvarspolitiska inriktningspropositionen och Insatsorganisationen 2014, sade försvarsministern vid ett Gripen-seminarium för en månad sedan.

Enligt det riksdagsbeslut från 2009 som försvarsministern hänvisar till så ska Sveriges försvar 2014 ha en insatsorganisation med fyra krigsflygdivisioner JAS 39. En flygdivision består främst av stridspiloter och flygplan. Enligt Försvarsmaktens uppgifter till SvD består en division av 18 stridsflygare.

Riksdagen har 2007 beslutat om en enhetlig flotta med 100 plan av den senaste versionen av Jas-Gripen, version C/D (C är ensitsiga plan, D tvåsitsiga). Därför pågår just nu en ombyggnad av äldre plan till C/D-versionen. De sista ombyggda planen levereras 2014.

Regeringens förslag som nu ligger på riksdagens bord om att satsa på den nya Gripen E (även kallad Super-Jas) innebär att 40-60 plan byggs. Det går till så att dagens plan skruvas isär. Delar från dem sätts in i de nya. Planen börjar levereras 2018 och från 2023 ska det första divisionen med Gripen E vara i full tjänst. Sista planen ska levereras 2025.

Det betyder att Sverige får två versioner av Gripen i drift: både C/D och E från 2023. Men enligt Karin Enström ska detta endast gälla ”under ett par år” – alltså till 2025. Trots att de återstående 40-60 moderna C/D-planen kan flyga ända till 2035 så ska de alltså bort långt innan. Detta bekräftas av Försvarsmakten.

– Detta är två separata system, de får inte plats inom given ekonomi. Vi har inte råd att driva två separata system, säger flygvapeninspektören generalmajor Micael Bydén till SvD.

Men han markerar samtidigt att regeringens förslag om 40-60 Gripen E är otillräckligt.

– Vi behöver minst 60-80 Gripen E för att lösa dagens uppgifter i närområdet.

En flotta på 60-80 Gripen E är också den miniminivå som överbefälhavaren Sverker Göranson i våras angav till regeringen för att klara av Sveriges luftförsvar.

LÄS MER: Alliansens partiledare på Brännpunkt: ”Sverige köper 40-60 Jas Gripen”

Gripen E är visserligen bättre än Gripen C/D, säger överstelöjtnant Johan Wiktorin, redaktör vid Krigsvetenskapsakademien:

– Men kvantitet är också en kvalitet

Wiktorin påpekar att regeringens ”40-60” plan inte innebär att Sverige verkligen kan sätta in 50 plan om det behövs.

- 50 flygplan innebär att det i praktiken i bästa fall finns 40 gripbara plan, men mer realistiskt i en stridssituation är 30-35 plan. Det gäller ju att få fram plan, bränsle och vapen under en omfattande flygverksamhet.

Att äldre flygplan ersätts av färre, men nyare, är inget nytt. Men Wiktorin påpekar att det just nu sker en omfattande modernisering av ryskt stridsflyg som inte fanns när beslutet togs 2007 om att vi borde ha 100 Gripen C/D.

– Det är ju det ryska stridsflyget som motiverar ett nytt svenskt stridsflygplan, säger Johan Wiktorin.

50

Jas-plan är vad som kan finnas kvar 2026.

Enligt Wiktorin räcker en flotta på 50 Gripen E endast till att klara av incidentberedskap i två områden (exempelvis runt Luleå och Ronneby) året runt. Ett luftangrepp kan endast mötas i en enda landsända. Om en annan del av landet skulle attackeras så finns det inga svenska stridsplan kvar för att möta den attacken. 50 plan räcker helt enkelt inte till för klara av ett försvarskrig i luften mot en attackerande motståndare.

– Har vi ytterligare 20-40 plan kan man verka över ett större område eller gå till offensiv, förklarar Johan Wiktorin.

Trots att regeringen den 25 augusti slog fast att vi ”lever i en orolig tid” och Ryssland rustar upp så halveras alltså antalet flygplan kring 2025. Det är en risktagning som ifrågasätts av Folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman som vill ha kvar C/D-planen längre.

– När vi nu byter flygplansystem riskerar vi att få lägre oss kapacitet samtidigt som Ryssland rustar upp intensivt. Ju färre flygplan vi har - desto mindre handlingsfrihet får vi. Vi kan möta fienden på färre ställen och vår uthållighet blir mindre. Jag anser att man överdriver problemen med två flygplanssystem. Vi har ju tidigare använt både Viggen och Gripen samtidigt, säger Allan Widman.

LÄS MER: Alliansens partiledare på Brännpunkt: ”Sverige köper 40-60 Jas Gripen”


Testa dig i senaste veckornas nyhetsquiz

V40 | Vad misstänks partiledaren för?

V 39 | Vad heter den omstridda boken?

V 38 | Bäst betalda fotbollsspelaren?

  • Kopiera sidans adress

Vad gäller saken?
Den 24 augusti slöts ett ramavtal mellan svenska staten och Schweiz om utveckling och köp av nya Gripen version E, också kallat Super-Jas. Schweiz köper 22 Gripen E med leverans 2018-19. Den 25 augusti meddelade alliansregeringen att Sverige köper nya 40-60 Gripen E, Super-Jas. I Schweiz kan det bli aktuellt med en folkomröstning om köpet. I Sverige ska riksdagen i december fatta beslut om de nya planen. Därefter skriver Försvarets materielverk kontrakt med Saab om utveckling, provflygplan och serieleverans från 2018.

Det här är Gripen version E, också kallat Super-Jas
Sveriges nuvarande Gripenplan (version C/D) behöver så småningom ersättas. Det blir för dyrt att på egen hand utveckla ett nytt stridsflygplan eller att importera ett helt nytt flygplansystem. Därför har Sverige sedan 2007 önskat utveckla en Gripen med högre prestanda (version E) ihop med ett annat land. Saab bygger 22 helt nya Gripen E åt Schweiz. De 40-60 svenska Gripen E blir ”nygamla” där skrov; motor och radar är nya medan många övriga delar tas från befintliga Gripenplan som skruvas isär och plundras.

Flygvapnets Jas-plan
2012: 134
2014: 100
2025: 50?

Visa mer fakta
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Sture Bergwall, som nu en är fri man, här med advokaten Anwar Osman. REPLIK

”Lambertz bortser
från fel i metoder”

Docent: På sätt och vis ger han mig rätt i boken.

”Quickärendet en stor villfarelse”

Brännpunkt

Lambertz: Fullt av myter och osanningar.

Lönerna kan bli het valfråga i USA-valet

svd i usa

Flera framsteg • Lagförslag på gång.

”Ett av de hatiska mejlen stack ut”

Karén

Vill inte ha sin sköra värld förstörd.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

Gisslan i Syrien sedan 2013 – har nu återförenats med sina familjer.

Superjumbo-planet A380 fyller tio år

Bilder

Bränsleslukare kan ha spelat ut sin roll.

Sorgesång över den engelska överklassen

Kritikessä

"En av de mest kompletta romaner som skrivits".

”En av världens bästa tv-serier”

Bildspecial

Se bilder från inspelningen av ”Brideshead”.

Svårt vara humanitär i akut flyktingkris

Nordberg

Amerikanska ledare: Bara gör något!

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB

Världens äldsta
öken lockar besökare

bilder

Vilda vidder och stora avstånd.