Bland annat sänktes kolesterolet med 33 procent och blodtrycket med åtta procent. Även minnesfunktioner stärktes av kosten, som bland annat innehöll fullkornsprodukter och blåbär.

I studien ingick 44 friska överviktiga personer mellan 50 och 75 år som först under fyra veckor åt en kost med endast lågt innehåll av de särskilt utvalda komponenterna. När de sedan under fyra veckor fick äta den specialkomponerade kosten kom de mätbara förändringarna.

- Jag mådde väldigt bra. Dessutom var det både mättande och gott. Jag kände inget sug mellan måltiderna, säger Gullan Andersson, en av deltagarna i testgruppen, till SVT:s Sydnytt.

Enligt Inger Björk, professor i livsmedelsrelaterad nutrition och den som lett studien, finns ingen tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner. Resultatet är både över förväntan och visar att effekterna slår brett på riskparametrar, skriver hon i ett pressmeddelande.