Vid sidan av traditionella kampanjmetoder som valaffischer erbjuder teknikutvecklingen i årets valrörelse nya plattformar. Tre partier satsar i höst på egna applikationer, eller appar, för Iphone: Socialdemokraterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet.

Vänsterpartiet hade också tankar på att skapa en app, men de höga utvecklingskostnaderna stoppade planerna. Även Folkpartiet uppger att det skulle kosta för mycket. Inte heller Moderaterna eller Miljöpartiet har några Iphoneplaner.

Däremot har de båda allianserna varsin app. Den borgerliga kom först, och nu har de rödgröna presenterat sin, vilken väntas bli den sista appen inför valet.

SvD har bett två experter sätta betyg på partiernas appar: Marie Grusell, universitetslektor på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, och Brit Stakston, konsult och sociala medier-ansvarig på kommunikationsbyrån JMW.

Bäst app enligt dem har De rödgröna. Kristdemokraterna, som fick bäst omdömen när SvD förra veckan lät betygsätta partiernas valaffischer, kommer som god tvåa.

Marie Grusell, som forskar om medier och politisk kommunikation, tycker att det är kul att partierna satsar på appar. Men de flesta av dem lämnar mycket övrigt att önska.

– Jag tycker att det är bra att de försöker. Rent generellt är det nog med apparna som med Twitter och Facebook, det är varumärkes- och identitetsbyggande för de redan frälsta, säger hon.

Brit Stakston, en av landets främsta auktoriteter på sociala medier, tror också att partierna haft de egna leden snarare än nya väljare i fokus när du utvecklat apparna. Hon anser att det finns för få möjligheter till interaktion i partiernas appar.

– De känns ofta som hafsverk, "vi måste ju ha en app också". Det finns ingen vilja att genuint se på nya sätt att kommunicera med väljarna och fånga upp deras uppenbara nyfikenhet på partiet, säger hon.

Inget av partierna arbetar med mediets verkliga styrka, realtidskommunikationen, tycker Brit Stakston.

– Att använda appar för att länka till hemsidor är att inte ha förstått medieformen alls. Här går man fel när man tänker spel och politik. I stället blir det platt. Oerhört platt.


Socialdemokraterna, ”Rösta 2010”

Brit Stakston: "Den här appen visar var jag kan förtidsrösta och var min vallokal är. De politiska budskapen finns med via hänvisning till videoklipp i Youtube. En lokaliseringstjänst för vallokalerna är bra, men som enda funktionalitet blir det obegripligt innehållslöst. Ingen möjlighet till interaktion och det knyts inte samman med andra delar av kommunikationen."

Marie Grusell: "Mer informativ än byggd för interaktivitet. Tydlig för sitt syfte, men ganska tråkig och designmässigt ingen höjdare. Här borde man ha utnyttjat appens möjligheter mer. Jag funderar på vem man riktar sig till. Soffliggarna? Förtidsröstande?"

Centerpartiet

Brit Stakston: "Quizen lyfter Mauds hjärtefrågor men har också ett tydligt inifrån-och-ut-perspektiv. Det är en app gjord mer för intern mobilisering än viljan att attrahera nya väljare. Mer info om C ges via länkning till hemsidan. Extra plus för ljudboken men en applikation mest för de redan frälsta."
Marie Grusell:
[4 tärningsprickar] "Utnyttjar appens potential lite mer. Är man intresserad av C kan man sitta en bra stund med den. Familjär känsla, du möts av Maud i blommig klänning. Kan fungera som tidsfördriv. Tanken är nog att hitta nya väljare, man jag tror att appen i första hand vänder sig till de redan frälsta."

Kristdemokraterna, ”Göran säger”

Brit Stakston: "Det här är en app som fångar Hägglunds personlighet, ljudklippen är mer än galna och styrkan ligger i att våga skoja på det här sättet. Det här är inte en app som vänder sig till KD:s kärnväljare, utan den bidrar främst till att förändra perceptionen av KD – små steg bort från det ärkekonservativa hörnet."
Marie Grusell: "Röstcitaten är kul, man kan följa Twitter, Hägglunds blogg, Spotifylista och Facebook och se klipp på Youtube. Det känns som man skulle kunna göra mer – trots att de rätta funktionerna är med. Det här är en app med glimten i ögat som vinner humorpoäng."

Alliansen

Brit Stakston: "Det här är Iphone-appen som sägs vilja lyssna mer än prata. Extremt oklart hur detta lyssnande går till dock. Funktionen med att spara sin egen bild med kylskåpspoesi och skicka den vidare till Facebook och Twitter fungerar inte alltid. Ingen integration med övrig nätnärvaro förutom länk till Alliansen.se."


Marie Grusell: "För mig känns kylskåpsmagneter gammalt, men det kan i och för sig fungera i denna nya miljö. Man vill bjuda in, men friskriva sig från resultatet – i infodelen skriver man att Alliansen friskriver sig från alla budskap och byggda meningar som produceras med denna app."

De rödgröna

Brit Stakston: "Åh, en politisk app! Bäst i klassen absolut. Här kan man läsa om de rödgrönas politik mot Alliansens, de rödgrönas blogg, de rödgrönas svar på Alliansens påståenden, bli valarbetare och bäst av allt kunna ställa en fråga direkt. Att det inte blir en 6:a handlar om att det finns en del finjusteringar att göra."


Marie Grusell:"Är det här ett första hjälpen-kitt eller ett diskussionsvapen? Formuleringen "Svar på Alliansens vanligaste attacker" känns lite som negative campagning. Mer informationsrik än underhållande, och mer informationsfylld än Alliansens app. De rödgröna utnyttjar appens möjligheter mer."