"Vi eldar upp pengarna eftersom vi vill uppmärksamma att det är just så mycket pengar som kvinnor förlorar varje minut i utebliven lön", säger Gudrun Schyman (FI) i ett pressmeddelande om att hon i morse eldade upp 100 000 kronor under politikerveckan i Almedalen.

– Jag har jättesvårt att förstå det här, det är ett jättekonstigt PR-stunt, säger PR-experten och medierådgivaren Paul Ronge.

– Feministiskt initiativ är ett underdogparti, Gudrun Schyman är en underdog, de lever på att vara idealister. De har haft dåligt med pengar och fått donationer av bland andra Benny Andersson, vad ska de som skänkt pengar tycka? Och varför eldar de upp 100 000 som hade gått att använda i valrörelsen?

Ronge tror att tilltaget kommer att sticka i ögonen på FI:s väljare. I stället för att känna solidaritet med sitt parti kan många väljare känna att de inte kan identifiera sig med en partiledare som bränner pengar som de skulle behöva.

Paul Ronge säger att han tycker att det är tråkigt att partiker och pr-byråer "gör saltomortaler" för att få uppmärksamhet i Almedalen.

– I det här fallet skulle det finnas många andra sätt att symbolisera orättvisan mellan könen. De hade kunnat använda monopolpengar, eller göra som Olof Palme, och stapla pengarna efter varandra för att illustrera värdet.

Hade det fått samma uppmärksamhet?

– Det finns bra och dålig uppmärksamhet. Gudrun Schyman hade kunnat klä av sig naken och ställa sig på ett torg i Visby. Då hade hon också fått mycket publik. Men det här är att gå över en gräns, säger Ronge och jämför med hur Ny Demokrati försökte skapa uppmärksamhet när det begav sig i början av 90-talet.

– Det här kommer att slå tillbaka på partiet, hon biter sig själv i svansen, säger Paul Ronge.