Politiker sågas av nätexperter

Vad har Göran Hägglund, Gudrun Schyman och Fredrick Federley gemensamt? De svarar alla blixtsnabbt när vanliga medborgare kontaktar dem på internet. De utgör även topptrion när SvD:s expert­panel rankar politikerna som är vassast i de sociala medierna. Men överlag är politikerna usla på nätet.

Bubblare

Bubblare som hamnade precis utanför topp 10:

Maria Abrahamsson (M)

Henrik Alexandersson (PP)

Annika Beijbom (FP)

Carl Bildt (M)

Amanda Brihed (FP)

Maria Ferm (MP)

Inger Fredriksson (C)

Elias Giertz (C)

Mary X Jensen (M)

Annie Johansson (C)

Magnus Kolsjö (KD)

Marika Lindgren Åsbrink (S)

Madeleine Sjöstedt (FP)

Gun (Farmor Gun) Svensson (PP)

Anders Wallner (MP)

2010 har beskrivits som valåret då Facebook, Twitter, bloggar och andra sociala medier skulle få sitt stora genombrott i svensk politik. Vid sidan av torgmöten, valstugor, dörrknackning och andra traditionella metoder finns nu en ny arena där väljare och folkvalda kan möta varandra.

Så hur står det till sex veckor före valet? Mycket illa, om man ska tro experterna.

SvD har satt samman en panel med flera av landets främsta auktoriteter på sociala medier och bett dem kora politikerna som är bäst på nätet. Det handlar inte om att räkna antal inlägg eller läsare, utan att analysera hur politikerna använder de nya plattformarna för kommunikation.

– Det är för att få de intressanta vinklarna, nya kunskaper, argument och perspektiv som jag följer Twitter och bloggar. Men jag läser sällan Twitter och bloggar från politiker eftersom jag tycker att de oftast använder sociala medier på ett förutsägbart och trist sätt, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap.

Tre personer sticker dock tydligt ut som positiva exempel i rankningen: Gudrun Schyman (FI), Fredrick Federley (C) och Göran Hägglund (KD). En gemensam faktor är att de inte bara är politiska utan också vågar vara sig själva och bli personliga, enligt panelen.

Men vare sig topptrion eller övriga på SvD:s topp tio-lista kommer i närheten av att utnyttja nätets fulla potential, menar internetrådgivaren Joakim Jardenberg.

–De verkar ha fokuserat på blogg, Twitter och Facebook, ibland bara två av de tre, och missar helt att använda till exempel Youtube. De är också svaga på Wikipedia och dåligt placerade på Google, och så vidare.

Föreläsaren Johan Ronnestam menar att de flesta politiker ser digitala och sociala medier som ännu en kanal där de kan skrika ut sin information till andra, och där syftet inte är att komma någon närmare.

–Visst, de svarar ofta på kommentarer i sina bloggar. Men det är väldigt få kommentarer som kommer från människor utanför den politiska bloggkretsen. Man lyckas inte beröra oss vanliga människor och det är nog inte bara jag som aldrig fått ett tips i hela mitt liv om en intressant politikerblogg.


Mer i ämnet

  • Kopiera sidans adress

De är bäst på sociala medier

Tre i topp:
(utan inbördes ordning)
Fredrick Federley (riksdagsledamot) (C)
”För en dialog, han har en strategi samtidigt som han faktiskt bara... är. Man vet vad man får om man röstar på honom, vilket ger trovärdighet.”
Göran Hägglund (partiledare) (KD)
”Den enda på ministernivå som har förstått vad det handlar om. Men han brukar bli tyst när han får alltför obekväma frågor.”
Gudrun Schyman (partiledare) (FI)
”Otroligt social utan ett tangentbord under fingrarna, tar med sig den egenskapen online. Hade hon haft en stor stab hade hon nått världsklass.”


Resterande topp tio:
(utan inbördes ordning)
Peter Andersson (kandidat till Huddinge kommunfullmäktige) (S)
”Inte bara aktiv på nätet, utan har också i motsats till många andra en verkligen grundad mening i det han skriver om.”
Marie ”Emma” Andersson (kandiderar ej) (PP)
”En veteran och maktfaktor i bloggvärlden, alltid nyanserad och förklarande. Kanske Piratpartiets mest inflytelserika medlem.”
Henrik von Sydow (riksdagsledamot) (M)
”Intresserad av internetfrågor, och det syns och känns. Aktiv i de sociala kanalerna, men interaktion är inte hans vassaste gren.”
Eva-Lena Jansson (riksdagsledamot) (S)
”En av få S-riksdagsledamöter som verkligen märks på Twitter. En modern riksdagsledamot som är tillgänglig för sina väljare.”
Lilith Svensson (riksdagskandidat Halland) (KD)
”Driver personvalskampanj och har förstått att det handlar om att bygga relationer. Öppen och tillgänglig.”
Ali Esbati (riksdagskandidat Stockholm) (V)
”Tillhör generationen politiker som ser nätet som helt naturligt och rör sig obehindrat på de flesta plattformar.”
Kent Persson (oppositionsråd i Örebro läns landsting) (M)
”Hänger med vad som händer i övriga bloggvärlden, för en öppen dialog och länkar även till meningsmotståndare.”


I SvD:s panel deltog:
Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Björn Falkevik, frilansande nya medier-producent.
Therese Göterheim, sociala medier-konsult, grundare av Word press girls.
Joakim Jardenberg, internetrådgivare och grundare av medieföretaget Mindpark.
Sofia Mirjamsdotter, journalist och föreläsare, vikarierande Brännpunktsredaktör på SvD.
Johan Ronnestam, konsult och föreläsare i digitala medier.
Brit Stakston, mediestrateg och sociala medier-ansvarig på kommunikationsbyrån JMW.

Visa mer fakta
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter just nu

2 extra miljarder

”EU bör inte släppa in
Lukasjenko i värmen”

BRÄNNPUNKT

”Svek mot demokratirörelsen.”

Flera företag riskerar att bli vrakspillror

”Många är dåliga på att anta digital utmaning.”

”Upplagt för nya trätor om försvaret”

Göran Eriksson

Därför kan Löfven få problem.

”Kan inte önsketänka om ryssar”

10 frågor

Försvarsforskare svarar om Östersjöstrategin.

Prestigefylld lista: Hetaste städer 2015

missa inte

Lonely Planet rankar tio i topp.

Webb-tv

Halloweenkostym
möts av kritikstorm

Eboladräkt

”Är aktuell och väldigt trendig.”

CNN: IS till attack mot 15 mål – samtidigt

Trots USA:s fortsatta flygattacker i regionen.

Passagerare i Volvos självkörande bil

Fröberg

”Vi åker i 70 kilometer i timmen.”

Japanskt mansideal pressar unga

Identitetskris

"Vägen allt krokigare."

”Livet var riktigt jävla piss”

Hemmasittare

Joel vägrade gå till skolan.

4 dagar kvar: Vad betyder rationell?

Högskoleprovet

Träna på vårens orddel.

”Inget man bara snyter ur näsan”

Löpning

Så gick det för gänget.