På KD:s nya valaffischer tar partiledare Göran Hägglund hjälp av vilda djur för att lyfta fram kampanjen ”Ett mänskligare Sverige.” På affischerna stirrar KD-ledaren till synes orädd mot en gorilla, hyena, buffel och en struts.

– Det blir lite humor och glimten i ögat när vi använder oss av metaforer och de här arga bilderna. Vi vill gärna ha en kampanj som diskuteras och att budskapet lyfts fram, säger Henrik Ehrenberg.

Partiet har lyckats med just det, då KD:s grepp att blanda djur med en dos av humor snabbt har blivit en snackis i media, bloggvärlden och på twitter.

Men känslorna är blandade. Bland annat skriver journalisten Jan Gradvall på twitter:

Göran Hägglund vs Gorillan: ett fridfullt, tolerant djur som vill äta blad. Kan man rösta på Gorillan i stället?

Ska man tolka KDs valaffischer som att vissa svenskar är så värdelösa att de inte ens kan kallas för människor?, skriver twitter-användaren nestflow.

Affischerna har uppenbarligen lämnat ett avtryck då flera parodier på bilderna snabbt börjat cirkulera på internet.

SvD har tidigare berättat om det brittiska valet, där flera parodier gjordes på premiärminister David Camerons valaffischer som snabbt blev oerhört populära. Något som KD har noterat.

– Så länge folk spelar med humor och parodi på det som partierna gör så är det positivt och till och med eftersträvansvärt. En del kommer säker vara skitelaka, men vad gör det.

– Det värsta som kan hända är att ingen pratar om en, säger Henrik Ehrenberg.

På en av affischerna stirrar Hägglund inte längre på ett djur – utan på Heavy metal-bandet Judas Priest sångare Rob Halford.

På affischen där KD-ledaren konfronterar en struts har texten byts ut till ”Battle of the Brains”.

Och på en av de omgjorda affischerna kallar Hägglund buffeln för Kulturelitist! och blir stångad i magen.

Det går även bra att slänga ihop en egen affisch med Hägglund här. Hemsidan låter dig välja att låta partiledaren stirra på allt från pandor, elefanter till nordkoreas Kim Jong Il.

Men att affischerna skulle remixas om i photoshop är precis vad partiet hoppades på.

– Det är skitkul. Det visar att kampanjen engagerar, att det går att parodiera bilderna och att göra varianter av dem. Det är bara positivt för kampanjen, det här visar att den inte går omärkt förbi, säger Henrik Ehrenberg.

PR-konsulten Paul Ronge tror att KD:s humor kan slå fel.

– Det kan slå tillbaka. Det viktiga med humor är att det funkar. Om det går hem hos svenska folket så är det lyckat. De olika parodierna kan dock slå tillbaka negativt om de är roligare än KD:s egna. Vi får se hur det går, säger Paul Ronge.