Polisen jagar fartsyndare på två hjul

Polisen i Stockholm storsatsar nu på att haffa cyklister som kör för fort. I går bötfälldes 15 personer under en knapp timme i Götgatsbacken.

Trängsel med cyklister och gångtrafikanter på Götgatan i Stockholm.

Trängsel med cyklister och gångtrafikanter på Götgatan i Stockholm.

FOTO: Scanpix / Christine Olsson

Polisen har under den senaste tiden fått många önskemål om att cyklister ska kontrolleras hårdare. Det är både gångtrafikanter och andra cyklister som hör av sig, menar polisassistenten Mathias som var på plats under gårdagens kontroll.

– Många som hör av sig har blivit påkörda av cyklister eller är rädda för att bli det. Under det senaste året har vi växlat fokus och inriktar oss specifikt på platser där det sker olyckor, säger han.

Mathias, som inte vill uppge sitt efternamn, berättar att samtliga som cyklade förbi under den timme då polisen var på plats cyklade för fort. Patrullen hann dock bara bötfälla 15.

Götgatsbacken är en gångväg där cyklisterna får hålla max sju kilometer i timmen, eller samma fart som gående. En cyklist som blev stoppad och fick 1 000 kronor i böter säger så här till SvD:

– Det är lite märkligt prioriterat att polisen kan skicka ut 20 personer på Götgatan för att jaga cyklister samtidigt som det kryllar av stölder på Drottninggatan. Jag tycker att det är lite skevt prioriterat av polisen.

Men polisassistenten Mathias vill vända på resonemanget:

– I området kring Götgatsbacken har tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren och hundratals har skadats. Ficktjuvar dödar ju ingen. Om inte vi prioriterar det här kommer ingen att följa reglerna, säger han.

När SvD på torsdagen kontrollerar uppgifterna om dödade visar det sig att de inte stämmer.

– Sedan 2010 har det inträffat 35 olyckor mellan cyklister och fotgängare på hela Södermalm, varav en dödsolycka på Stadsgårdskajen 2012, säger Tomas Uhlin vid Citypolisen.

Mathias menar att de flesta som bötfälldes kände till hastighetsbegränsningen eller hade på känn att de körde för fort.

– I Stockholm är det alltfler som cyklar men också många som inte vågar cykla på grund av det höga tempot i trafiken. Infrastrukturen är inte uppbyggd för den stora mängden cyklister vi har i dag.

Det är skylten för gågata, den blåvita med en vuxen och ett barn som håller hand, som visar att cyklister ska lämna företräde för gående.

Testa dig i senaste veckornas nyhetsquiz

V40 | Vad misstänks partiledaren för?

V 39 | Vad heter den omstridda boken?

V 38 | Bäst betalda fotbollsspelaren?

  • Kopiera sidans adress

Denna version av texten är uppdaterad. I en tidigare version framgick inte att polisens uppgifter om att tre personer blivit ihjälcyklade de senaste två åren är felaktig.

Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

LÄSARDEBATT

”Visar att vi inte kan göra något åt intrång”

Vad ska Sverige göra? Så svarade läsarna.

Så påverkas börsen av ubåtspådraget

Analytikern: Aktierna som du ska satsa på.

För Apple räcker det med att vara bäst

Men brottas med tvivel kring innovationskraft.

Hon har nya metoder för jämställdhet

Strandhäll (S) vill ha bort jämställdhetsbonus.

Gustafsson och Rheborg i comeback

Kultursvepet

Spelar mor och son.

Arlanda-man inte ebolasmittad

landstinget bekräftar

Kom till Arlanda med misstänkta symptom.

Unga japaner isolerar
sig i föräldrahemmet

Tyst epidemi

Får hjälp av "hyrsyskon".

Webb-tv

Man byggde vägtull för att slippa omväg

kort restid

Jordskred förstörde huvudleden.

”Kalla kriget-scener utspelas i Stockholm”

Utländsk media

Skapar rubriker världen över.

”Inkräktare kan trycka på botten”

Unika uppgifter till SvD: Nödsamtal gick från Kanholmfjärden till Ryssland.

”Värst är att vi har
svikit våra grannar”

BRÄNNPUNKT

Professor om svenska försvaret.

En banan om dagen gör dig gladare

Fruktstund

10 anledningar att äta banan.

Kamera fångar havets jättar

Bildspecial

Unika ögonblick frysta från ovan.

”Jag gick tyvärr ut lite för hårt”

Löpning

Nina om sitt tuffa lopp.