Det är forskare i Lund som ligger bakom de nya rönen. Tidigare trodde forskarna att risken försvann om kvinnorna slutade äta p-piller.

- Nu är vi väldigt säkra på att bröstcancerrisken ökar med en tidig p-pilleranvändning och har man anlag för bröstcancer är risken fortsatt hög, säger professor Håkan Olsson vid avdelningen för cancerepidemiologi i Lund.

Var tionde kvinna i Sverige får bröstcancer och var 100:e kvinna har ärftliga anlag för cancertypen. Därför bör de nya rönen förändra sjukvårdens information, hävdar Håkan Olsson.

- Gynekologer, onkologer och genetiker borde bli försiktiga när de rekommenderar unga kvinnor att äta p-piller. Jag är mer restriktiv i mina rekommendationer nu än för ett halvår sedan, säger han.

Fortfarande ska dock en individuell prövning göras.

De nya röner påverkar också äldre kvinnor mellan 35 och 40 år. De som har anlag för bröstcancer ska överväga att operera bort äggstockarna och brösten.

- I och med att det nu finns flera studier är vi ganska säkra på att riskerna finns. Det är relevant för kvinnor som är anlagsbärare och redan har bildat familj, säger Håkan Olsson.

TT: Bör alla kvinnor gen-testas?

- Nej, men om det finns ärftlighet i släkten för bröst- eller äggstockscancer är det viktigt att känna till det när man beslutar sig för att äta p-piller, säger Håkan Olsson.

Ännu kan forskarna inte peka på om det är skillnad i risk att äta hög- eller lågdoserade p-piller. I studien ingår 1600 kvinnor från flera europeiska länder, samt Kanada. I Sverige är det patienter från södra Sverige som har medverkat.