En studie på drygt 4 800 visade att en låg dos omega-3 i margarin inte på ett märkbart sätt minskade risken för hjärtinfarkt eller andra hjärt-kärlåkommor, uppger de holländska forskarna som genomfört undersökning.
Deltagare i studien var män och kvinnor i åldern 60 till 80 år, som alla haft en hjärtinfarkt omkring fyra år tidigare.
Resultaten innebär en besvikelse för livsmedelsjätten Unilever, som utvecklat det berikade margarinet, och väcker frågor om nyttan med omega-3, som i tidigare studier gjort gällande att det skulle ge friskare hjärtan.
Studien presenteras på den europeiska hjärtkonferensen i Stockholm.









