Redan på 1960-talet uppmärksammade forskare att grönländska eskimåer som åt minst 30 gram fet fisk per dag halverade risken att drabbas av hjärtinfarkt. Forskarna knöt därför länge stora förhoppningarna kring fiskfettet, Omega-3, men känslorna dämpades 2003 när den irländska Dart-II-studien gick på tvärs mot två tidigare stora studier. Oväntat rapporterade de att den positiva effekten under de första årens behandling förbyttes i en ökad total dödlighet för personer som fått tillskott av Omega-3 under en längre tid, närmare bestämt mellan två och fem år.
Den studien gjorde att en bred forskningsgenomgång av det ansedda Cochrane-institutet år 2004 knappt vägde över till slutsatsen att det saknades stöd för att rekommendera Omega-3-fett mot hjärt- och kärlsjukdomar.
Sedan dess har forskarna med spänd förväntan riktat blickarna mot den japanska Jelis-studien som under ledning av professor Mitsuhiro Yokoyama vid universitetet i Kobe behandlat och följt upp 18645 patienter under nästan fem års tid. Samtliga hade högt kolesterol och behandlades med statiner. Gruppen har nu rapporterat sina resultat i tidskriften The Lancet.
Slutsatsen är att risken minskade med 20 procent i den halva av gruppen som dagligen fick 1,8 gram av Omega-3-fettsyran EPA. Under perioden insjuknade 262 personer i denna grupp mot 324 i den grupp som enbart fick statiner.
–Det här är en jättestudie som forskare runt om i världen väntat på i flera år. Det är dessutom en behandlingsstudie av den typen som har störst bevisvärde, säger Tommy Cederholm, professor i klinisk nutrition vid Uppsala universitet.
–Cochrane-institutet kommer nu så klart att väga in de här nya resultaten vilket bör innebära att den nuvarande negativa hållningen omvärderas.
Tillskotten av fiskolja hade en statistiskt säkerställd effekt i hela gruppen och i undergruppen med personer som tidigare behandlats för någon hjärtrelaterad åkomma. I den grupp som från början var helt frisk, förutom sitt höga kolesterolvärde, var resultatet inte lika tydligt, även om den statistiska trenden var signifikant.
En bidragande orsak kan vara att färre blev sjuka i den från början friska gruppen. Även om andelarna var likartade i absoluta tal var sjukdomsfallen för få för att analysen skulle ge ett statistiskt säkert resultat.
–Resultatet ger stöd åt att ge EPA som ett inslag i behandlingen av hjärtpatienter. Men samtidigt vet vi inte vad som skulle hända i den fullt friska gruppen om studien fortsatt under en längre tid. Det är möjligt att vi då också skulle se en ännu tydligare preventiv effekt, säger Tommy Cederholm.
Han understryker att kunskapsområdet fortfarande är nytt och att det behövs mer forskning, inte minst kring mekanismen bakom effekten. De japanska forskarna tror själva att Omega-3-fettsyran EPA motverkar uppbyggnaden av plack i kranskärlen och gör placket mindre känsligt för små bristningar och därpå följande inflammationer.
Även Tommy Cederholm framhåller Omega-3-fettsyran EPA:s antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper.
Den japanska studien kommenteras i samma nummer av The Lancet av den kände fettforskaren Dariush Mozaffarian vid Harvard Medichal school. Mozaffarian understryker att de konstaterade effekterna skett i kombination med statin-behandling.
”Jämfört med läkemedel, medicinska ingrepp och apparater är en mindre förändring av dieten förenad med låga risker, låga kostnader och allmänt tillgänglig”, skriver Mozaffarian som anser att mer fokus nu bör riktas mot att förebygga hjärtsjukdomar genom ändrad kost, minskad rökning och ökad fysisk aktivitet.









