Forskare vid Kalifornien-universitetet i Los Angeles i USA tycker sig nu för första gången kunna påvisa en mekanism för hur omega-3 skyddar mot alzheimer. De har tillfört fettsyran bland annat till hjärnceller från råttor och människor och till genförändrade möss med alzheimersymtom.

I samtliga testsystem, rapporter nu forskarna, har effekten blivit att produktionen av ett ämne som kallas LR11 ökat. Hos alzheimerdrabbade har uppmätts lägre halter av just LR11. Det anses kunna bryta ned ämnet amyloid som samlar sig i stora klumpar i de sjukas hjärnor. LR11 skulle alltså vara ett skydd och omega-3 skulle öka på detta skydd, enligt forskarna.

Flera studier har hittills visat att konsumtionen av fet fisk som lax minskar risken för alzheimer och demens. Men de försök som hittills gjorts med att ge omega-3- preparat till patienter bland annat i Sverige har inte kunnat påvisa någon större förbättrande effekt.

För att bringa klarhet i osäkerheten håller två stora miljonstudier av omega-3 på att startas. Den ena genomförs i USA på alzheimerpatienter. Den andra drivs av EU i sju länder för sammanlagt 8 miljoner euro och vänder sig till ännu inte sjuka personer med tidiga förändringar till exempel minnesstörning.