Det gör ont att köra för snabbt. I alla fall för den som passerar de nya väghindren på Slättgårdsvägen i Mälarhöjden.
Stålbalkarna lurar under marken och höjs när en bil passerar med en hastighet över den tillåtna.
Klockan ett i går slogs strömmen på. Då började uppläxningen av trafikanter som nonchalerar hastighetsgränsen och testet av ett nytt väghinder.
– En detektor som sitter drygt 20 meter före hindret känner av hastigheten. När någon kör för snabbt höjs två stålbalkar, berättar Anna-Carin Bergström, projektledare vid Gatu- och fastighetskontoret.

Balkarna, som är fyra centimeter höga i aktiverat tillstånd, höjs för första gången när en taxi kommer farandes. Det smäller till ordentligt i bilen, men enligt Stockholms gatu- och fastighetskontor, som ligger bakom investeringen, kommer hindret förmodligen inte att orsaka några skador på bilen. Föraren ser dock minst sagt förvånad ut.
– Kör man över hindret i rätt hastighet känns det ungefär som att köra över en broskarv. Kör man däremot för snabbt känns det rejält, ungefär som att köra över en trottoarkant, säger Anna-Carin Bergström.
Bakgrunden till investeringen är att den förra politiskt styrande koalitionen i Stockholm ansåg byggnationer av vägbulor skulle ske restriktivt. Istället skulle andra former av hastighetshinder användas.

– Vi fick kännedom om att dynamiska hinder används i Holland. Där har resultatet varit mycket bra och vi ska nu se om tekniken klarar vårt vinterklimat med snö och is.
Mopeder och motorcyklar kommer inte att drabbas av hindret – såvida de inte passerar i direkt anslutning till en bil. Inte heller ska utryckningsfordon drabbas. Med hjälp av den vanliga kommunikationsradion kan brandmän, polis och ambulans avaktivera hindret.
Men om det blir fler hinder är inte klart.
– De är väldigt, väldigt dyra. Själva hindret kostar 600 000 kronor och med anläggningsarbetet är vi uppe i runt 800 000. Vi får se hur väl det fungerar och respekteras, säger Solveig Svedgård, regionchef för ytterstaden vid Gatu- och fastighetskontoret.
Hon anser att grundidén med väghinder är bra: den som kör för fort drabbas, medan den laglydige obehindrat passerar.
– Men eftersom jag inte har körkort så har jag själv inte testat hindret.
En bilist som får känna på hur det känns att köra för snabbt är Marita. Hon bor inte i området och har heller inte hört talas om de nya väghindren. Bilen som ligger före henne dundrar först i in i hindret, därefter hörs smällen från Maritas bil.
– Oj, det var hårt. Det kändes fruktansvärt, säger hon.

Slättgårdsvägen har länge setts som olycksdrabbad. Många gångtrafikanter rör sig intill vägen och en bit bortom väghindren finns både ett daghem och en skola. Åtgärderna är främst till för att skydda dessa, i övrigt oskyddade, trafikanter.
Även Vägverket har en ny typ av väghinder på gång. Testet av den modellen kommer att ske på samma plats som Gatu- och fastighetskontorets hinder, men i motsatt körriktning.
Maria Gners
08-13 58 59, maria.gners@svd.se